LITE OPERA: Antall operaforestillinger er skuffende lavt og langt under det som ble forespeilet eierne, departementet og publikum da huset var nytt, skriver artikkelforfatteren. Foto:  NTB Scanpix
 LITE OPERA: Antall operaforestillinger er skuffende lavt og langt under det som ble forespeilet eierne, departementet og publikum da huset var nytt, skriver artikkelforfatteren. Foto:  NTB ScanpixVis mer

Debatt: Operaen

Historieløst om Operaen

Påstanden om operaens nyervervede internasjonale status er en myte. 

Meninger

Operaens styreleder, Anne Carine Tanum, har mottatt et åpent brev fra Deutsche Opernkonferenz og sier på styrelederes og politikeres vis i Aftenposten 9. november at «dette skal vi ta med oss i det videre arbeidet». Tanum henviser til at Operaen har prestert svært godt i det nye huset med nåværende organisasjonsstruktur i hele perioden, med dobbelte antall forestillinger og publikumsbesøk og en tredobling av inntektene.

REDAKTØR: Henning Høholt.
REDAKTØR: Henning Høholt. Vis mer

Det skulle bare mangle. Med tre saler i et av verdens flotteste operahus. Men der forestillingene regnes, i store sal, er antall operaforestillinger skuffende lavt og langt under det som ble forespeilet eierne, departementet og publikum da huset var nytt. Faktisk var operaforestillingsantallet de fem første årene i Bjørvika lavere enn de fem siste årene i det gamle huset på Youngstorget. Les den siste setningen én gang til. Dette takket være en ukyndig ledelse ansatt av Tanum. (Det har bedret seg under Boye Hansen.)

Påstanden om operaens nyervervede internasjonale status er en myte. Dessuten historieløs.

Tanum klamrer seg til at de også i København og London har kommersiell ledelse uten å fortelle bakgrunnen; at i København har teateret også ansvaret for det som i Norge ville være følgende institusjoner: Operaen med balletten, Nationaltheatret og Filharmonien. Altså at direktøren der nærmest er for en gammeldags kulturminister å regne.

Ellers har 90 prosent av operahusene i Europa en kunstnerisk ledelse (som teatrene i Norge), inkludert fem av de største, Metropolitan, Wien, La Scala, München, Paris – de som har kunstneriske ambisjoner.

Er det ikke derfor husene er bygget?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook