ANALPLUGG-GNOM: Den nye statuen ved Oslo Hospital i hovedstadens gamleby er en julenisse som holder en analplugg. Her forklarer kunstneren hva han mener med statuen. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Historien bak «analplugg-gnomen» begynte med en fleip

Koblingen mellom nissen og den andre gjenstanden er ikke tilfeldig, forteller kunstner Paul McCarthy.

Torsdag kveld avdukes skulpturen som allerede blir omtalt som «analplugg-gnomen» med brask og bram - og overraskelser. Det lover Ekebergparken skulpturpark når de viser fram sin 39. installasjon i området.

- Jeg gjør ikke dette for å provosere, sier den 72 år gamle amerikanske kunstneren til Dagbladet.

En tilfeldighet

Paul McCarthy er i Oslo for å avduke kunstverket «Santa Claus», eller bare «Santa», en seks meter høy skulptur som har en fetter i Rotterdam, som har skapt så vel entusiasme som avsky.

RØD FALLOS: Paul McCarthy har laget nisseskulpturen i rundkjøringen ved Ekebergparken, med tilnavnet «Analplugg-gnomen». Her presser fallosen seg opp, eller er det treet? Foto: Anders Grønneberg
RØD FALLOS: Paul McCarthy har laget nisseskulpturen i rundkjøringen ved Ekebergparken, med tilnavnet «Analplugg-gnomen». Her presser fallosen seg opp, eller er det treet? Foto: Anders Grønneberg Vis mer

Kunstneren selv har ikke noe problem med at den blir kalt «analplugg-gnomen» og forteller om bakgrunnen for den.

- Jeg fikk en analplugg tidlig på 70-tallet, i 1972, som en gave, på fleip. Den ble stående ved siden av en liten nisse på mitt skrivebord i mange år, forteller McCarthy - om den tilfeldige plasseringen de to gjenstandene.

Kan være så mangt

Så smeltet de to sammen på et vis og det oppsto kunst - en abstrakt form som møter det trivielle og dagligdagse. For det kan også være et tre vi ser, et helt alminnelig juletre.

- Det kan være mer enn to ting, det kan symbolisere tre ting, sier McCarthy:

- Jo, det kan være et tre, og det er det kanskje. Men det kan også være en analplugg - og så er det en abstrakt gjenstand, kunst. Det kan være hva som helst.

Tar en Brâncusi

Han påpeker at hans hensikt med kunsten ikke er å provosere, men å la betrakteren se og lese inn det han/hun selv oppfatter.

Den Los Angeles-baserte kunstneren referer stadig vekk til den rumenske kunstneren Constantin Brâncusi, som er kjent for sine erotiske skulpturer.

I Nederland, nærmere bestemt i Rotterdam, møtte en tilsvarende skulptur massive protester i 2001. Årsaken er at mange mente julenissen slett ikke holder et tre, men et sexleketøy. Den eneste forskjellen er at den nederlandske skulpturen er bronsefarget, mens Ekebergparkens bronseskulptur er malt rød.

Høy og lav-kultur

- Jeg fikk et oppdrag fra Rotterdam og solgte inn ideen om nissen og treet, eller analpluggen, og overraskende nok ville de ha den, sier han.

- Jeg tar elementer fra lav kultur og høy kultur og lar det smelte sammen.

SKULPTURPARKEN: Paul McCarthy er imponert over skulpturparken på Ekeberg, og forstår ikke at etableringen av den møtte så stor motstand av lokalbefolkningen. Foto: Anders Grønneberg
SKULPTURPARKEN: Paul McCarthy er imponert over skulpturparken på Ekeberg, og forstår ikke at etableringen av den møtte så stor motstand av lokalbefolkningen. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

- For meg så handler også skulpturen om forbrukssamfunnet - som en kommentar på det materielle konsumet i den vestlige verden, sier han.

Ketchup og kroppsvæsker

McCarthy leker med popkulturelle uttrykk og er kjent for å bruke seg selv i kunstprosjekter. Han har smurt seg inn med maling, kroppsvæsker og ketchup.

I malekunst brukes maling, men motorolje kan brukes, det samme kan smør og kroppsvæsker, hevder han.

- Og ketchup, som også kan symbolisere blod. Men for meg og mange amerikanere er det noe som alltid står framme i alle hjem, like vanlig som blomster på bordet, sier han.

- Viktig generasjon

Jonas Ekeberg, redaktør for tidsskriftet Kunstkritikk, sa til Dagbladet tidligere i uka at McCarthy tilhører en viktig generasjon amerikanske kunstnere, som graver i samfunnets og enkeltindividers underbevissthet.

- Temaene for kunsten hans har blant annet vært det seksuelle og tabubelagte, sier han.

McCarthy sto også bak den gigantiske oppblåsbare skulpturen «Tree», som ble satt opp i Paris i 2014, og som endte opp med å bli vandalisert. Det skjedde etter at mange innbyggere hadde rast mot skulpturen, som de mente etterliknet et sexleketøy, og ikke et tre.