Anmeldelse: «The Vietnam War»

Historieundervisning på sitt mest medrivende, opprivende og akutt relevante. Må sees

«The Vietnam War» er en dokumentarisk bragd.

EN BRAGD: Den monumentale dokumentaren «The Vietnam War» er obligatorisk fjernsyn, mener Dagbladets anmelder. Foto: PBS/NRK
EN BRAGD: Den monumentale dokumentaren «The Vietnam War» er obligatorisk fjernsyn, mener Dagbladets anmelder. Foto: PBS/NRK Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Vietnamkrigen har satt seg i den kollektive sjela vår. Da den umiskjennelige rotorflappingen fra amerikanske Huey-helikoptre høres over en sort skjerm, er det en lyd som alene trigger en nærmest pavlovsk forventning, opptrent via talløse filmer og annen populærkultur: en forventning om at PBS' (USAs offentlige kringkaster) ti episoder om «The Vietnam War» skal fortelle historien om den første krigen USA tapte, da amerikanerne for første gang skjønte at de ikke kunne stole på sine myndigheter, og resten av verden forsto at selv frihetens land var villig til å gå over lik for å få det slik de ville. En krig der skillet mellom de gode og de onde ble grumset til. Og dessuten, i følge Ricky Gervais, krigen med det beste soundtracket.

En filmatisk bragd

Ken Burns' og Lynn Novicks monumentale dokumentarserie gir oss dette – til og med et lydspor som inneholder alt fra Bob Dylan til The Beatles – men også mye, mye mer. Dette er en filmatisk bragd, der 30 millioner dollar og ti års arbeid har resultert i en utfyllende, på grensen til utmattende, beretning om et av moderne histories mørkere kapitler. Hver stein skal snus, de store linjene flettes inn i de små, personlige fortellingene, og samtlige involverte får passet sitt grundig påskrevet. (NB: selv titimers-versjonen NRK viser er en forkortet variant. Har du mulighet og tilbøyelighet anbefales den komplette attentimers-utgaven.)

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.