FØRST UT: Dorothy L. Sayers, som skapte den kjente krimhelten Lord Peter Wimsey, er en av fire forfattere i den første bolken i Bokvennens nye kriminalromanbibliotek. «Dødsklokkene» (1934) er oversatt av Rune Larsstuvold. Foto: AP/Dagbladet
FØRST UT: Dorothy L. Sayers, som skapte den kjente krimhelten Lord Peter Wimsey, er en av fire forfattere i den første bolken i Bokvennens nye kriminalromanbibliotek. «Dødsklokkene» (1934) er oversatt av Rune Larsstuvold. Foto: AP/DagbladetVis mer

Historisk parade av klassiske mysterier

De fire første av i alt 100 er ute før påske.

Meninger

For snart 50 år siden sendte Gyldendal ut første bind av sin legendariske svarte serie, inspirert av den franske Serie Noire, som startet i 1945. Dette ble den hittil største samlingen av kriminalromaner i Norge.

I 1967 startet det hele, med Len Deightons spionroman «Likferd i Berlin». Fram til utpå 1980-tallet kom over 200 bøker, fra kriminalromanens begynnelse med Edgar Allan Poe og vår egen Maurits Hansen til rykende ferske bøker av Sjöwall & Wahlöö og deres norske etterfølgere Gunnar Staalesen og Jon Michelet. Begge disse to krimdebuterte i pocketformat i Den svarte serie.

I disse dager legger forlaget Bokvennen ved initiativtaker Kristina Quintano grunnsteinen til et byggverk med en lignende ambisjon. Redaktør for serien er Nils Nordberg, som også var sentral i forbindelse med Den svarte serie, sammen med forlagsredaktørene Sigmund Hoftun og Kari Jacobsen, samt universitetslektor Kjell Heggelund.

Mye er likevel forskjellig. For det første tar man sikte på å utgi et bibliotek som speiler fortidas storhet. I alt 100 bøker, ti hvert år fram til 2025. For det andre blir bøkene utgitt med stiv perm. Coverne har skrift og forsideillustrasjon i gull, mot svart bunn. Dekoren signaliserer at bøkene er hentet fra en gullalder, dessuten at innholdet er mørkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fire første bøkene i serien er Stein Rivertons «Jernvognen», Arthur Conan Doyles «En studie i rødt», Dorothy L. Sayers «Dødsklokkene» og Patricia Hightsmiths «Billett til helvete». Klassisk britisk, banebrytende norsk og hardkokt amerikansk, fra en av de få kvinnelige forfattere i bransjen.

Ifølge Nordberg er målet med biblioteket å «gjøre alle genrens hovedverker tilgjengelige på norsk, å bli det en kan kalle et hjørnesteinsbibliotek — en kriminalkanon, for å si det sånn...selve den uunnværlige grunnstammen i enhver samling av kriminallitteratur, til nytte og glede både for vanlige lesere og spesielt interesserte

Nordberg forsikrer at serien vil inkludere forfattere som mange ikke nødvendigvis har hørt om; for eksempel Jim Thompson, Marie Belloc Lowndes, Anton Tsjekhov, Friedrich Dürrenmatt, E.W. Hornung, Friedrich Glauser og Josephine Tey.

Bokvennen lanserer for øvrig enda en krimsatsing til påske; en serie romaner av Stieg Trenter (1914-1967), svenskenes Stein Riverton. Hans helt er en fotograf ved navn Harry Friberg. Første utgivelse, «Farlige forbindelser», forteller i forordet historien om Trenter og Karl Werner Gullers, som var modell for Friberg.

Også Gyldendal satser på klassisk krim i sitt pocketbibliotek Gyldendals klassikere. Med nydelig omslag av Øyvind Torsæter kommer boka som startet påskekrim-trenden, Jonathan Jervs «Bergenstoget plyndret i natt», Dashiell Hammetts «Malteserfalken», Stein Rivertons «Jernvognen» (som dermed kommer i tre nye utgaver til påske) og Raymond Chandlers mesterverk «Det lange farvel», den siste dessverre i en mangelfull og utdater oversettelse av Rolf Randall fra 1956.

Det må da være mulig å få et så sentralt verk oversatt på ny? Kanskje Bokvennen tar på seg jobben.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook