Anmeldelse: «Mrs. America»

Historisk stjernegalleri i feministisk maktkamp

Det er når den viser at likestillingskampen ikke er lik for alle at «Mrs. America» virkelig skinner.

KVINNEKAMP: «Mrs. America» er et stjernespekket historisk drama om kvinnefrigjøringens førstelinje, og deres motstandere. Video: FX/HBO Nordic Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Hollywood virker omsider å ha kommet seg over sin hangup på alle ting 60-tall (en hangup jeg for øvrig har trivdes godt med), og har begynt å legge sine sultne øyne på 70-tallshistorien og ikonografien fra det tiåret.

Tidligere i vår fikk vi jødiske-nazijegere-som-ultravoldelige-tegneseriehelter-pastisjen «Hunters». Denne uka er det premiere på det stjernespekkede historiske dramaet om kvinnefrigjøringens spydspiss, og deres motstandere.

Serien følger i hovedsak to hovedlinjer, som representerer hver sin side av å få kjempet gjennom grunnlovsvedlegget ERA (The Equal Rights Amendment) i 1971, og etter hvert nærme seg kvinnefrigjøringens hellige gral: Retten til selvbestemt abort.

Historisk stjernegalleri

Den ene linjen er miljøet sentrert rundt journalist og aktivist Gloria Steinem (Rose Byrne), og hennes nyoppstartede, toneangivende magasin «Ms.».

Her dukker historiske skikkelser, både kjente og glemte, opp på løpende bånd. Foruten Steinem har vi Betty Friedan (spilt av en glimrende Tracey Ullman), som nærmest egenhendig trigget feminismens andre bølge med sin bok «Myten om Kvinnen»/«The Feminine Mystique», men nå må se seg overskygget av Steinem. Vi har Shirley Chisholm (spilt av Uzo Aduba, som truer med å stikke av med hele showet i episode 3), som ville bli den første kvinnelige, afroamerikanske presidentkandidaten for demokratene i 1972. (Nevnes bør også politiker og borgerrettsforkjemper Bella Abzug, spilt av nasjonalskatten Margo Martindale og hennes fascinerende samling av rallarhatter i ulike farger.)

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer