Hit-detektor

Musikk selger film og film selger musikk. Derfor var det så viktig å finne en låt til filmen «Detektor».

5. JUNI I ÅR: Produsent Edward Dreyer sitter på kontoret sitt hos Christiania Film. Han skal plukke ut en artist og en låt som skal fronte den kommende norske spillefilmen «Detektor». Låten må ha rett stemning og rett tempo, den må være kommersiell, men samtidig framføres av en artist med intergritet. Han har låta klar, tror han. Men han må vente med å si hvem det er.

- Mot slutten av uka, kanskje, sier Edward Dreyer.

- Kan du si noe om hvordan dere har tenkt?

- Dette er to kreative produkter som skal ut samtidig, og som skal hjelpe hverandre. Når låten går på radio, så vil filmen bli nevnt, og når folk snakker om filmen, vil låta bli nevnt. Det er sånn det fungerer. «Hodet over vannet» fikk for eksempel masse drahjelp av Morten Abels tittellåt. Men Spice Girls ville aldri kommet kommet med i «Detektor» for å si det sånn.

- Hvorfor ikke? Hvis Mel C hadde ringt deg i morgen?

- Nja. Kommersielt hadde det kanskje vært ideelt. Og i USA ville de ikke nølt. Men hvis jeg hadde foreslått det for regissør Pål Jackmann, så ville han nektet og så ville vi ikke klart å bli enige.

Internasjonalt har både film- og musikkbransjen fått opp øynene for at man kan selge hverandres produkter ved å samarbeide. En hitsingel fra en film er uvurdelig. Også i Norge har dette blitt viktigere.

- Vi er utrolig opptatt av å finne akkurat den riktige låta. Pål Jackmann og jeg er sparringpartnere. Pål som kunstner, jeg som produsent med kommersielt markedsansvar. Påls eneste kriterium for en låt er at den passer filmen. Jeg må tenke på filmlanseringen. Men jeg respekterer den - kall det kunstneriske delen - fullstendig, sier Dreyer.

I USA HAR SALGET AV SOUNDTRACKS blitt firedoblet på ti år. I år spiller U2 inn musikk til Wim Wenders' «The million dollar hotel», og for første gang har Metallica skreddersydd en sang til en Hollywood-blockbuster.

Da Metallica bestemte seg for å lage en sang til «Mission Impossible 2», hadde både Paramount Pictures og Universal Music grunn til å feire. Med «I disappear» som hovedattraksjon, la filmens soundtrack seg pent på 2. plass på Billboards liste, lenge før filmen hadde premiere.

Et soundtrack trenger ikke en gang ha noe særlig med filmen å gjøre. Norske M2M nådde stjernene ved å være med på «Pokémon»-soundtracket - sangen var ikke med i filmen. Siste skrik er den litt underlige «music inspired by»-trenden, der plateselskap og filmsselskap går sammen om å selge to ting som strengt tatt ikke har noe med hverandre å gjøre.

Selskapene har ikke så lang vei å gå når de skal samarbeide heller - etter den siste tidens sammenslåinger er det bare Fox og Paramount som ikke er tilknyttet et plateselskap.

I STARTFASEN HADDE REGISSØR JACKMANN og produsent Dreyer planer om et komplett soundtrack med nye låter av mange norske artister. Manus av Erlend Loe. En målgruppe på 18-35 år. Et platekjøpekraftig publikum.

- Økonomisk var det logisk med et fullt soundtrack. Men det fungerte ikke til «Detektor». For mange låter ville ha stjålet for mye oppmerksomhet i filmen. Derfor nøyer vi oss med noen få låter.

REGISSØR MARIUS HOLST ser tendenser til at filmmusikk bare blir markedsføringstriks.

- Musikken bør være et bevisst valg av regissøren. Mange filmer skjemmes av at de blir en del av en pakke av store teenage-såpestjerner og sanger satt sammen av plateselskapene.

- Men det er ikke noe prinsipielt galt i at plata jobber for filmen og filmen jobber for plata. Som regissør må man bare være veldig bevisst på når man bruker popmusikk i filmen, man må være oppmerksom på om musikken glir inn i filmen eller ligger utapå.

Når Ewan McGregor løper nedover gata mens Iggy Pop skriker «Lust for life» i «Trainspotting», er Holst fornøyd.

- Regissøren forfører med fete bilder og musikk, som fungerer sammen. Man får lyst til å løpe og stjæle i butikker.

Verre er det i Leonardo DiCaprios strandfilm.

- I «The Beach» er musikken så mye bedre enn filmen at du hører musikken og går opp dine egne klubbesøk istedet for å bli drevet med i handlingen.

Musikken kan bli for framtredende, og stjele oppmerksomhet. Den må gli organisk sammen med bildene.

SÅNN SOM I «PULP FICTION». Filmen som fikk en Chuck Berry-låt og en Neil Diamond-cover til å ligge på salgslistene i to år.

- Når Tarantino blåser støv av platesamlingen og finner fram låter, er det så organisk og tøft. Når han gjør det blir det interessant, fordi han legger så mye i det selv. Han har lagd en tape til deg, som en gave. Det er ikke kalkulert.

Stine Helgeland i Sandrew Metronome ønsker seg en radiohit til «Detektor», men understreker i tråd med Marius Holst at regissøren må ha full frihet.

- Du kan ikke gjøre det hyperkommersielt, og ta et band som selger, men som er gærent for filmen. Vi har lett overalt, og vurdert mange alternativer. Det må stemme med hjerte og rytme i filmen, sier Helgeland.

Dette kan hun si som markedssjef uten å være redd for å være for lite kommersiell. Norske soundtrack har nemlig ingen gode salgstall å vise til uansett.

- «Mørkets Øy»- soundtracket var et av de hederligs-te forsøkene på å lage en filmplate. Vi hadde Seigmen med ny låt, og flere utenlandske artister. Men det er ofte vanskelig å forene musikk som går bra til filmen og musikk som spilles på P4. «Mørkets øy»-musikken solgte ikke veldig bra, røper Helgeland.

- Man kan breake artister i amerikanske filmer, men norsk film har ikke hatt nok kraft til å gjøre det.

- Er filmene for dårlige?

- Jeg håper jo «Detektor» kan forandre dette.

Kjell Petter Askerud i Universal Music kjenner heller ikke til noe norsk soundtrack som har solgt bra.

- Folk flest ler av norsk film.

- Enkeltlåter kan man selge. «Hodet over vannet» ble laget til en film - og solge til platina. Og Lene Marlins «Unforgivable Sinner» var jo opprinnelig en låt fra «Schpaa» av Erik Poppe. Men de ble ikke oppfattet som filmmusikk.

ZETLITZ-DEAL. FREDAG 9. JUNI: Edward Dreyer har spikret avtalen. Han har funnet sin stjerne. «Detektor» skal lanseres ved hjelp av en ny singel fra Bertine Zetlitz. «Adore me» slippes 23. juni. Albumet hennes slippes samtidig med «Detektor» i midten av august.

- Jeg er kjempestolt! Jeg hadde sett en kortfilm Jackmann hadde laget, og da jeg fikk se «Detektor» også, var det lett å bestemme seg. Jeg syntes det var viktig at filmen hadde en viss kvalitet, sier Bertine Zetlitz.

- Hvorfor er det viktig at filmen er holder «en viss kvalitet»?

- Vi skal jo hjelpe hverandre litt, ikke sant. Filmen skal hjelpe meg, og jeg skal hjelpe filmen. Da synes jeg er det OK at jeg synes filmen er bra. «Snow on a hot day» fra den forrige plata mi ble brukt i en engelsk ungdomsfilm som het «Sexual Virtuality». For meg er det mye morsommere at jeg får bruke en helt ny låt i en norsk film jeg liker.

Det ble altså ikke Spice Girls. Ikke Metallica, heller. Men produsent Edward Dreyer er strålende tilfreds.

- Det er perfekt. Bertine er en ung, norsk artist med appell i målgruppa vår, sier Dreyer.

- Hva betyr dette økonomisk?

- Begge parter vil ha en fordel av den gjensidige oppmerksomheten dette skaper. Men det viktige er at Bertine Zetlitz liker filmen godt, og at de som har jobbet med filmen, er begeistret for Bertines sang. Da kan vi stå inne for at vi gir hverandre drahjelp.

- Andre låter som er klare?

- Ja, vi har en Lill Lindfors-låt klar.

- Det var?

- Lill Lindfors. «Musik skall byggas ut av glädje». En utrolig fet låt! Den skal ligge på rulleteksten.

Jeg sa til Pål Jackmann at dette, Pål - dette er bare helt riktig!

<B>UTVALGT:</B> Bertine Zetlitz' nye singel «Adore me» skal gi drahjelp til filmen «Detektor». Og filmen gir kanskje drahjelp til Bertine.