Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hit kan du snart ta T-banen

Norske topparkitekter står bak stasjonene på Oslos nye T-banering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TO NYE T-BANESTASJONER

skal innvies i Oslo 20. august: Storo og Nydalen. Allerede 17. august slipper passasjerene inn. Kristin Jarmund Arkitekter er ansvarlig for Nydalen, Jensen & Skodvin Arkitektkontor for Storo. Sistnevnte har også tegnet Sinsen T-banestasjon, som er under bygging.

Når de nye T-banestasjonene åpnes, er etappe I klar i Oslos nye T-banering. I 2006 skal etappe II være ferdig med tunnel fra nye Sinsen stasjon til nedslitte Carl Berners plass.

Jan Olav Jensen (1959)

  • Utdannet i Oslo, startet i 1995 sammen med Børre Skodvin (1960) arkitektkontoret Jensen & Skodvin, som har vunnet mange priser, blant dem Treprisen og Grosch-medaljen.
  • Jensen & Skodvin har gjort seg spesielt bemerket med Mortensrud kirke i Oslo. De har deltatt i utstillinger i flere land.
  • Arbeider nå blant annet med kloster på Tautra, nye lokaler for Norsk Form og boliger på Årvoll.
  • Storo T-banestasjon innvies i august. Kontoret tegner også Sinsen T-banestasjon.

Den skal rehabiliteres av designprofessor Odd Thorsen i samarbeid med arkitekter innenfor MetrOslos designprogram Urban Nature.

I SIN TID VAR

samferdsel og industri en stolthet i Norge som gjenspeilet seg i arkitekturen.

Industribyggene framsto som flott arkitektur, samtidig som kjente arkitekter ble hyret til å tegne jernbanestasjoner og trikkeholdeplasser. En av dem var Erik Glosimodt (1881- 1921), som etterlot seg de staselige stasjonene langs Dovrebanen. Han tegnet også stasjoner langs Holmenkollbanen. I nyere tid har sivilarkitekt Arne Henriksen signert flere prisbelønte jernbanestasjoner. Han var fra 1975 til 1989 overarkitekt ved NSBs arkitektkontor. Jan Olav Jensen, som sammen med partner Børre Skodvin har tegnet Storo og Sinsen, har også bakgrunn fra NSBs arkitektkontor.

- Å tegne en T-banestasjon handler om å forholde seg til geometriske absolutter som for eksempel togsporet som kommer. Man kan i liten grad tenke klassisistisk som man kan gjøre når man tegner ei hytte i et fritt terreng, sier Jan Olav Jensen, som understreker at det er kollega Børre Skodvin som har vært prosjektleder for Storo stasjon.

- I oppgaver som Storo, Sinsen og Nydalen stasjoner er det mange premisser som ikke kan forandres. Vi skal bygge i en bysituasjon med nabobygninger, og lage forbindelser ut til resten av byen. Vi skal skape bygg i et visuelt kaos der allerede mange roper om oppmerksomhet, mener Kristin Jarmund og Jan Olav Jensen.

VIL PASSASJERENE TRIVES

med de kunstneriske innslagene som er blitt en vesentlig del av både Nydalen og Storo?

Kristin Jarmund (1954)

  • Utdannet i Trondheim og London. Dynamisk og nyskapende arkitekt, en av få kvinner som driver eget kontor.
  • Mottok Houens Fonds Diplom, fremste norske arkitekturpris, for Justervesenet på Kjeller, ferdig i 1997.
  • Arkitektkontoret har blant annet tegnet hedrede skoler og barnehager, og Bar & Restaurant på Majorstua. Under arbeid blant annet Råholt skole, Stortingsgata 6, Logo-tårn i glass i Nydalen.
  • Nydalen T-banestasjon i Oslo åpnes i august. Jarmund har vunnet flere førstepriser i konkurranser

Storo nye stasjon er plassert i det sterkt trafikkerte Storo-krysset, der T-banen går under Sandakerveien. Stasjonsbygningene ligger på begge sider av veien med nedganger til sporet, slik at passasjerene skal slippe å krysse den trafikkerte veien.

Stasjonen lyser på avstand i gult og grønt gjennom kunstneren Hilmar Fredriksens silketrykk, malt på glass mellom to glassflater. Glasset utgjør vegger og tak på stasjonen og er montert sammen med stål.

- Jeg liker å tenke på det som et kjempestort tredimensjonalt maleri, et lerret i et galleri som blir transformert til en bygning, sier Jan Olav Jensen.

- Silketrykkene med prikker og hull kan assosieres både med julepapir og underskjørt. Skal man bli synlig i omliggende landskap må man være «brutal» og bruke bred pensel. Vi må være tydelige for å bli sett. Hilmar Fredriksens har tilført stasjonen noe en arkitekt ikke hadde kunnet laget.

KUNSTEN PÅ STORO

ligger åpent i dagen. I Kristin Jarmunds Nydalen stasjon må man ned i rulletrappa for å oppleve den.

- Rulletrappa er blitt «The Tunnel of Light», der 2000 lysstoffrør og 44 høyttalere skal gi de reisende en opplevelse av lyd og lys. Sensorer plassert underveis i trappa gjør at publikums bevegelser medvirker til uttrykket, forteller Kristin Jarmund, som har skapt Nydalen stasjon som en liten, elegant paviljong med tilliggende park. Men kanskje har ikke alle lyst på lyd og lys om morgenen. Da kan de bruke ei trapp som samtidig er rømningsvei i et luftig rom, der veggen mot øst er laget i gullfarget gips.

Jarmund har i Nydalen valgt svart kinesisk basaltstein, granitt og glass. Og i alt Jarmund lager kommer det farger. Nede på sporområdet skal søylene males røde. Langs veggene over togskinnene kommer ei grønn lysstripe.

Jarmunds stasjon ligger vis-à-vis det framtidige BI-bygget i Nydalen, som betyr flere tusen studenter til bydelen.

- Det har vært en stor utfordring å lage noe synlig blant store bygg, omgitt av tett trafikk, sier arkitektene. Det har de klart.

VENTER: Arkitektene Jan Olav Jensen og Kristin Jarmund på perrongen på Storo t-banestasjonen, som åpner 17.august. Da vil tusenvis av passasjerer sildre ut og inn.<!--FOTO-->