«Hitawards» savner jenter

Bare fire norske kvinnelige artister er kvalifisert til årets «Hitawards». Årsaken er at norske jenter ikke spilles nok på radio. - Dette er dramatisk, sier direktør Nikolai Fasting i hitcompany.no.

Nominasjonene til årets «Hitawards» er gjort på bakgrunn av plasseringen på hitlista hit40 i perioden mellom uke 27 i fjor og uke 26 i år. Denne lista regnes ut fra hvor mye radiospilling artistene har, ikke hvor mange plater de selger. Derfor har bare fire kvinnelige soloartister kvalifisert seg i klassen «Årets kvinnelige norske artist»: Hanah, Johanne Bemker og veteranene Bertine Zetlitz og Sissel Kyrkjebø.

- Dette er dramatisk, sier direktør Nikolai Fasting i hitcompany.no, som finansierer prisutdelingen i Oslo Spektrum 15. september.

For dårlig utvalg

Nikolai Fasting mener radiostasjonenes praksis med plateformatering og plateselskapene må ta skylda for at norske kvinnelige artister ikke spilles på radio.

- Plateselskapene har vært for dårlige i å kommersialisere norske kvinnelige artister. Jeg kan ikke tenke meg at det ikke skal være nok jenter å ta av, sier han.

Musikksjefen i NRK Petre, Atle Bredal, skylder på dårlig utvalg.

- Selv om vi har mange kvinnelige frontfigurer i norsk musikk, er det få kvinner som går solo. Musikk er jo i det store og det hele en guttegreie. Det er ikke noe vi heller vil enn å spille bra norsk musikk, forklarer musikksjefen.

«Passer ikke inn»

Plateselskapene kritiserer imidlertid radiosystemet.

- Vi får stadig høre at artistene ikke passer inn på kanalene, og det er særlig vanskelig å promotere singer-songwritere som Unni Wilhelmsen. Universal har jobbet med å fornye norskavdelingen de siste åra og har derfor hatt litt få kvinnelige popartister. Men vi arbeider med 6-7 nye kvinnelige popartister på demostadiet, sier Yngve Næss, norsksjef i Universal Music Norge.

- Det er et generelt problem at mange artister faller utenfor radiostasjonenes formateringer. Men det er ikke alltid en radiohit er den beste måten å bygge opp en ny artist på. Det er jo ikke alle radiohiter som selger i butikken, sier Eivind Rølles, markedssjef i EMI Norge.

Også Fasting innrømmer at hit40 ikke er et ideelt instrument når en artists totale suksess skal måles.

- Hit40 gir et godt, men ikke det fulle og hele bildet av hvem som gjør suksess. Diskusjonen om hvordan man måler kommersiell suksess er gammel. Herborg Kråkevik har for eksempel solgt masse plater, men ikke blitt spilt nok på radio til å bli kvalifisert til denne prisen.

<B>ENSOM KVINNE:</B> Bertine Zetlitz er en av bare fire norske kvinnelige artister som er funnet verdig til nominasjon til årets Hitawards.