Anmeldelse: Despina Stratigakos, «Hitlers norske drøm»

Hitlers drøm – Norges mareritt

Arkitekturprofessor Despina Stratigakos betrakter oss med berikende blikk utenfra.

HITLER I NORGE: Adolf Hitler og flere høytstående tyske offiserer besker en norsk fjord i 1934. Foto: NTB
HITLER I NORGE: Adolf Hitler og flere høytstående tyske offiserer besker en norsk fjord i 1934. Foto: NTB Vis mer
Publisert

«Da Hitler seilte inn i norske fjorder om bord på sitt slagskip en solrik dag i april 1934, var det ikke mange som kunne se for seg marerittet som skulle følge (...).»

Med denne illevarslende ouverturen trer den kanadiskfødte forfatteren og arkitekturprofessoren Despina Stratigakos inn på krigshistoriens norske arena, for å berette om Adolf Hitlers fikse ideer om et storgermansk rike i nord, med den nye storbyen «Nordstern» i Trondheimsfjorden som ankerfeste.

Motorvei og Polarbane

I der Führers drøm inngikk også firefelts Autobahn fra Oslo til den nye stjernebyen. Dessuten «Polarbane» fra Narvik til Kirkenes. Hitler engasjerte sjefsarkitekt Albert Speer i planleggingen av Neu-Drontheim på Øysand, et par mil utenfor dagens Tronheim sentrum. Byen skulle bli som «et nytt Singapore», med Det tredje rikes største marinebase, idrettshall, opera og et kunstmuseum viet tyske mesterverk utvalgt av Hitler selv.

Trondheim, Neu-Drontheim, Sternstadt – kjært barn har mange navn – og alle passet perfekt som nazi-ideologisk drøm, anfører Stratigakos: Gamle Nidaros, grunnlagt av vikinger, hadde mektige minner fra middelalderen og en domkirke tronende som blikkfang. Sterk i troen var også Reichsführer Heinrich Himmler, som gikk god for kvasivitenskapelig tankespinn som at vi nordmenn hadde 70-80 prosent «rent nordisk blod» i årene.

Mye av dette er kjent stoff. I 1996 utga Gabriel Brovold på Snøfjell Forlag boken «Neu-Drontheim i Hitlers regi», med rikt billedmateriale. Også Albert Speer omtaler det nye Trondheim i sine memoarer.

Nye kilder

I Tyskland kom Despina Stratigakos over arkivet til Hans Stephan, en nær medarbeider til Speer. Hun forsto at det nye Drontheim bare var en del av en større strategi. Førerens visjon, skriver Despina Stratigakos, var å skape en politisk scenografi for ettertiden.

Faktum er at få prosjekter i Neu-Drontheim kom lengre enn til tegnebrettet, men to anlegg har festet seg i vår bevissthet: Blodveien nordøst for Rognan i Saltdal, og Polarbanen, jernbaneforbindelsen som skulle legges fra fra Narvik til Kirkenes.

Kanadiske Despina Stratigakos minner oss om hvem som ofret livet for Hitlers drøm, og den uverdige skjebne de fikk: Av 130 000 tvangsarbeidere og krigsfanger fra Sovjet, Jugoslavia og Polen som ble hentet hit for å arbeide på tyske byggeprosjekter, døde 14 000 russiske slavearbeidere, drevet i døden av slit og sult. Sykdom ble behandlet med skytevåpen. Samtlige ofre ble senere skyflet navnløse ned i en massegrav på Tjøtta under «operasjon asfalt», anført av Det norske Arbeiderparti, under den nye, kalde krigen,

Despina Stratigakos forteller alt dette, og gjør historien om drøm og virkelighet ny og levende. Det har vi alle godt av.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer