Hiv og hoi!

Snart er skatten vår ...

  • Se bilder fra spillet
  • Alt om spill!
  • Diskuter spill(Dagbladet.no): Over 750.000 barn og voksne har siden starten i 1990 sett forestillingen om Kaptein Sabeltann med Terje Formoe i hovedrollen.

    Tegnefilmen basert på figuren er solgt til 15 land - og suksessen er et udiskutabelt faktum. Og hva er ikke da mer naturlig enn å lage et eget «Kaptein Sabeltann»-dataspill?

    Rundt den 20. oktober slippes den interaktive utgaven av Kaptein Sabeltann løs på pc-spillene unger. Det er det helnorske spillselskapet Artplant som gir ut spillet i samarbeid med utgiveren Pan Vision.

    Fornøyd Formoe


    Sjørøversjefen selv, Terje Formoe, har våket over utviklingsprosessen helt fra start. På den første framvisningen av spillet i Artplants kontorer i går, kunne han med lettet hjerte utbasunere sin beundring for utviklerne.

    - Det er en enorm glede å få jobbe med så entusiastiske mennesker som dette. Jeg har gått gjennom manuset til spillet, fulgt med på animasjonsprosessen, og fikk endelig spille hele spillet sammen med min sønn på ni år i helgen. Og det er blitt så flott, skryter Formoe.

    Spillet følger historien i tegnefilmen, og setter deg i rollen som byssegutten Pinky. «Kaptein Sabeltann» er myntet på barn mellom tre og sju år, men kan lett spilles også av eldre barn - og voksne.

    - Drømmer om storhet


    Pinky drømmer om å bli en av Kaptein Sabeltanns menn, og det blir opp til spilleren om han klarer dette.

    I løpet av spillets gang får du oppleve store deler av Kaptein Sabeltanns univers. Spillet begynner med selve bordingen av skuta «Albertine», og så seiler mannskapet til «Abra» - Kaptein Sabeltanns rike. Der må du snike deg inn i sjørøverkapteinens borg, og skaffe utstyr.

    Senere går ferden videre til Apeøya, der du må finne neste kartbit som leder til Fantomas - vraket til Grusomme Gabriel. Det er Grusomme Gabriels skatt Kaptein Sabeltann er ute etter, og alt tyder på at denne ligger i selveste Kjuttavika ...

    Enkelt - med dybde


    - Vi har forsøkt å gjøre spillet så enkelt som mulig å spille, samtidig som det ikke kuttes noe ned på opplevelsen, forteller Jack Kristoffersen i Artplant.

    Det er svært lett å styre Pinky gjennom sjørøververdenen. Det eneste man trenger å bruke på tastaturet er piltastene, og «den lange tasten».

    - Vi satt lenge og lurte på hva vi skulle kalle mellomromstasten. Da kom min datter med en genistrek - hun kalte den rett og slett «den lange tasten». Det er et ord vi umiddelbart omfavnet, forteller Kristoffersen.

    Mange utfordringer


    Spillet kommer temmelig sikkert til å falle i god jord hos de mange barna som allerede er oppslukte i Kaptein Sabeltanns univers.

    Det er en rekke skumle scener i spillet. Man må slåss mot alt fra apekatter til luskende knivmenn, grave etter skatter, forsere glohet lava og fallende rullesteiner - og skyte med kanoner mot møtende skip.

    Stemmene i spillet er levert av de samme skuespillerne som spiller i Kaptein Sabeltann-forestillingen i Kristiansand dyrepark, og Terje Formoe har selv både fortellerstemmen og rollen som sjørøverkapteinen. Musikken er en blanding mellom de velkjente Sabeltann-visene, og bakgrunnsmusikk som er hentet fra sceneshowet.

    - Nå håper jeg at spillet vil følge i kjølvannet av tegnefilmen utenfor landets grenser, sier en tydelig fornøyd Terje Formoe.

  • Se bilder fra spillet
  • Alt om spill!
  • Diskuter spill
<B>SJØRØVERSJEFEN:</B> Terje Formoe er hjernen bak Kaptein Sabeltann. Han har fulgt spillutviklingen siden dens spede start, og er godt fornøyd med resultet.<BR>- Spillet er i Kapten Sabeltanns ånd, forteller han.