Om det kan sies om noe samtidsmusikkverk at det allerede er en klassiker, så gjelder det for innholdet på denne CD-en. Spesielt er Nordheims «Partita für Paul» og «Duplex» og Thommessens «Please Accept My Ears» noen av de mest spilte fiolinstykkene i norsk musikkliv i dag. Og Herresthal skulle være rett mann til å spille de inn for evigheten. Da han gikk ut fra fra Norges musikkhøgskole i 1994, oppnådde han høyest mulige karakterer.
- Et funn
I år var han nominert til Spellemannprisen for Bibalos fiolinkonsert, og han har en rekke prestisjetunge spillejobber framover. I løpet av neste år skal han også spille inn Arne Nordheims fiolinkonsert for det svenske selskapet BIS.
- Han spiller som om det gjelder livet. Det gjør det jo også, sier Arne Nordheim. - Peter er et funn for enhver komponist, mener Thommessen.
- Han har en utrolig renhet i spillet, med stor intensitet. En komponist må la seg inspirere av utøvere. Og Peter blir jeg meget inspirert av. Spesielt fordi han evner å gå slik i høyden. Altså ikke volummessig, men i tonene. Og jeg elsker å skrive høyt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger