(Dagbladet.no): Her er et dilemma en journalist ikke kommer opp i hver dag: Nylig fikk jeg vite at mobilprodusenten Nokia har kjøpt annonsevisninger på DB.no knyttet direkte til alle mine artikler.
Etter hva jeg forstår, vil en slik annonse dukke opp nede til høyre for teksten du leser nå, og på alle andre artikler jeg skriver i kampanjeperioden.
At en aktør i teknologiindustrien ønsker å vise sine annonser i tlknytning til mine kommentarartikler, skyldes nok at selskapet ønsker å nå lesere som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av nett- og teknologispørsmål.
DET KAN IKKE SKYLDES et ønske om å vises i tilknytning til hyppig redaksjonelt stoff om Nokia, for jeg har ikke skrevet om selskapet siden jeg testet toppmodellen N96 i september i fjor. Annonseeksperimentet skaper likevel et dilemma.
Min første, spontane reaksjon var at jeg ikke kan skrive om Nokia så lenge selskapet annonserer spesifikt på mine artikler. Ikke fordi annonse-plasseringen ville påvirke min journalistikk, eller fordi det er noen vesentlig prinsipiell forskjell mellom om Nokia annonserer kun på mine artikler, eller for eksempel på alle artikler tagget med tekno på DB.no. Men rett og slett fordi det ville kunne hevdes at annonseringen skaper et troverdighetsproblem for meg, og dermed for DB.no.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger