KARRIEREBYGGING I GARASJEN: Standupkomiker og podcastvert Marc Maron (t.h.) intervjuer komikerkolleger hjemme i garasjen. Forbløffende mange vil høre på. Foto: Dmitri von Klein / wtfpod.com
KARRIEREBYGGING I GARASJEN: Standupkomiker og podcastvert Marc Maron (t.h.) intervjuer komikerkolleger hjemme i garasjen. Forbløffende mange vil høre på. Foto: Dmitri von Klein / wtfpod.comVis mer

Hjemmesnekret karrierebygging

Å gi bort innhold er kommersielt selvmord, mener noen. For en blåøyd soulsanger og en nevrotisk standupkomiker ble det veien til et nytt artistliv.

Daryl Hall hadde et problem. Mange husket ham som den ene halvparten av den storselgende Philadelphia-duoen Hall & Oates, og kjennere viste han var en av de beste stemmene i blåøyd soul. Han levde godt av royaltyinntekter og konserter, men det var unektelig et stykke fra klassiske rock'n'soul-album som «Abandoned Luncheonette» og «Private Eyes» til Halls nyere soloplater. Vår mann var rik, turnétrøtt og over den kreative middagshøyden. What to do?

Hall (65) bestemte seg, som så mange andre, for å bruke nettet til å kommunisere med nye og gamle fans.

Det må man nesten, i disse omveltningstider. Men der andre babler manisk på Twitter, gjør Hall det han kan: Synge, spille og snakke om musikk. Fra starten i 2007 er web-TV-konseptet Live From Daryl's House vokst til å bli en betydelig suksess. Hall inviterer musikervenner hjem til en av de herskapelige eiendommene sine, der det er rigget opp instrumenter og high end opptaksutstyr, innleide kokker og annet som må til for at kreative toppfolk skal levere. Resultatet sendes gratis til folket via nettsiden.

DE TIDLIGE EPISODENE var enkle rent teknisk og i regimessig, men i takt med voksende seertall har Hall kostet på seg en mer sofistikert flerkameraproduksjon med fet lyd. Ved siden av et husband med kremfolk på alle plasser, har hvert program en musikalsk hovedgjest.

Folk som Todd Rundgren, Smokey Robinson, Dave Stewart, Booker T. Jones, Diane Birch, Mayer Hawthorne, Sharon Jones, José Feliciano og Nick Lowe har vært innom. Samt John Oates, selvsagt.

Fellesnevneren er hvit soul og dyp musikalitet. Pur musikkglede, spedd ut med løse samtaler om inspirasjonskilder og låtskriving, i en generell feelgood-atmosfære.

Sendingene er gratis, men ved siden av reklameinntekter fungerer de som lojalitesbyggende markedsførinsgkanal for Halls plate- og turnévirksomhet både solo og sammen med Oates, og for salg av album og enkeltlåter via iTunes.

SLIK blir nettpubilseringen ikke en inntektslekkasje, men et positivt bidrag i artistens utvidede kreative og kommersielle økosystem. Samtidig står han friere i forhold til plateselskap, tv-selskaper og liknende.

Kunne Halls oppskrift fungert for et ungt band i etableringsfasen? Utvilsomt. Kunne det fungert for en etablert, men mindre velstående kollega av Hall? Nesten like åpenbart, skjønt det fungerer beviselig ikke for alle. YouTube er utskytingsrampe for mange  talenter, og fungerer, i hvert fall i teorien, som markedsføring av andre og mer inntektsbringende aktiviteter. Men det hjelper selvsagt å ha stjernestatus, penger i banken og et nettverk av musikerkjendiser. Hall hadde råd til å feile, men gjorde det ikke.

MARC MARON hadde ikke råd til å feile, men tok sjansen likvel. Standupkomikeren på 47 har ikke fem hus, men ett. Det ligger i en ikke spesielt glamorøs del av Los Angeles, har to soverom, garasje og, inntil nylig, en stinkende, død rotte et sted under huset. Maron var smart og morsom nok til å ha klippekort som komikergjest hos Conan, men manglet det lille ekstra som kunne løfte ham opp i elitedivisjonen. Rusproblemer, nevrotiske tilbøyeligheter og en generelt fiendtlig innstilling til omverdenen hjalp heller ikke. Maron var en av disse som fikk komme på tv og gjøre fem minutter standup, men ikke sitte i stolen og bli intervjuet.

Alt snudde i 2009, da han startet podcasten WTF with Marc Maron.

I likhet med Hall inviterer Maron bransjekolleger hjem til seg, der han portrettintervjuer dem fra et provisorisk studio i garasjen. Det går mest i komikere, men også skuespillere og andre kulturkjendiser er innom.

Podcastene kan høres gratis på wtfpod.com eller lastes ned via iTunes.

I tillegg til å sprenge rammer for bruk av ordet fuck, viste Maron seg å være en helt usedvanlig god intervjuer, med en forbløffende evne til å få intervjuobjektene til å åpne seg og snakke om fagets hemmeligheter, barndomstraumer, nevroser, rusproblemer, selvmordsforsøk og hva det nå måtte være som får folk til å ville leve av å være morsomme fra en scene.

NÅ VIL ALLE til Maron. Han får besøk hjemme i den rotete lille garasjen av storfisk som Conan O'Brien og Jimmy Fallon, og navn fra andre deler av bransjen begynner også å banke på døra. Maron produserer to podcaster hver uke, og for noen uker siden hadde han først Jon Hamm fra «Mad Men» og så Bryan Cranston fra «Breaking Bad» på besøk. Marons standup-show går for fulle hus, det renner på med invitasjoner til de største talkshowene, cd-platene selger som aldri før, og en pilot på en rufsete tv-utgave av WTF er innspilt. Snart dukker han nok opp på en tv-skjerm nær deg.

Alt fordi han var så desperat at han bestemte seg for å lage en podcast og gi den bort.

KOMPISKJØRING: Daryl Hall (t.h.) har fått nytt liv i karrieren som blåøyd soulsanger takket være sine gratis web-tv-sendinger med musikervenner som den gamle Philadelphia-kompisen Todd Rundgren. Foto: livefromdarylshouse.com
KOMPISKJØRING: Daryl Hall (t.h.) har fått nytt liv i karrieren som blåøyd soulsanger takket være sine gratis web-tv-sendinger med musikervenner som den gamle Philadelphia-kompisen Todd Rundgren. Foto: livefromdarylshouse.com Vis mer