- Hjernedød jentereklame

- Tror reklamemakerne vi er dumme? Er de fornærmet fordi vi forbrukere har høyere IQ enn skonummer? Klarer de ikke henvende seg til oss som intelligente mennesker, kan de holde kjeft!


SHAMPO: Fra Natusan er perfekt. Og med en kjæreste som elsker sin kvinne blir den bare bedre.


LYKKELIG: Vakker, hyggelig og rent. Ajax er en ren fryd i følge kvinnen.


SE: Hun snakker norsk! Claudia Schiffer selger L'orèals produkter.

Kraftsalven kommer fra Nina Matheson, NRK-producer med en rekke store produksjoner. Hun kjenner bildespråk og veit hvordan man henvender seg til seere for å få oppmerksomhet og respekt.
Nå tar hun bladet fra munnen.
- Blant de reklamefilmene som provoserer meg sterkest, er de utenlandske filmene i norsk versjon... Claudia Schiffer snakker da for søren ikke norsk! Og damene i «forskerfrakker» i Ponds Institute, vitamininstituttet og andre institutter som ikke fins... Det er skivebom! Det er dumt, det undervurderer oss, det er uten humor og uten poeng. Hva er vitsen? undres Matheson.


LYKKELIG: Vakker, hyggelig og rent. Ajax er en ren fryd i følge kvinnen.


SE: Hun snakker norsk! Claudia Schiffer selger L'orèals produkter.

Amerikansk


Matheson har en teori om hvorfor mange reklamefilmer bommer så grundig i forsøket på å treffe norske forbrukere.
- Mye av reklamespråket stammer fra tida da bransjen lagde reklame som henvendte seg til hjemmeværende, amerikanske husmødre. Reklamefilmene ble vist på TV om formiddagen, mellom såpeseriene. Slik er ikke verden lenger. Kvinner har en horisont som strekker seg lenger enn oppvaskbenken og vaskekjelleren. Vi blir provosert når vi blir tilsnakket som om vi var en gjeng «libressekråker». Klarer ikke bransjen å nå oss på en bedre måte, får de heller gå hjem og finne seg et kurs i kurvfletting eller noe sånt.
Matheson ser imidertid klar forskjell mellom reklamefilmer som er produsert i Norge og filmer som er produsert i Frankrike,
Italia og USA.
- Her hjemme brukes humor. Ros og takk til en mann som Ivar Vereide, han som ga oss Shell-dama, den mest djevelske dama i norsk reklame. Men jeg er ikke sikker på at hun hadde fungert i italiensk versjon. Det er når norske reklamemakere bruker intelligent humor at de henter hjem priser fra reklamefestivalene. Det bør både byråene og oppdragsgiverne merke seg, mener Matheson.

Provosert


Den seinere tida har det blitt kjent at flere byråer må gå til oppsigelser. I samme slengen har bransjens lønnsnivå havnet under lupen.
- Jeg blir døds-provosert av at 19-åringer som er så kunnskaps- og historieløse at de ikke kan stave Per Aabels navn korrekt, håver inn 800000 i året! Galskap!
- Du har ikke mye respekt igjen for reklamebransjen?
- Jo, jeg har stor respekt for håndverket å lage reklamefilm. Jeg vet hvor vanskelig det er å få fram et budskap på maksimum 45 sekunder, slik at det blir husket. Men det går an. Elkjøps kampanje med Øyvind Blunck, Britt Elisabeth Haagensli og Nils Vogt er fremragende. Gjett om folk husker at annonsøren er Elkjøp, sier Nina Matheson.