BILDETEKST: TEDDY MED FILTER: Teddy Bamsebjørn og Marian Bestevenn (en entusiastisk Tiril Heide-Steen) får hverandre til slutt og kan leve lykkelig alle sine dager. Laila (Kari Svendsen) driver lykkehjulet. Foto: L-P Lorentzen
BILDETEKST: TEDDY MED FILTER: Teddy Bamsebjørn og Marian Bestevenn (en entusiastisk Tiril Heide-Steen) får hverandre til slutt og kan leve lykkelig alle sine dager. Laila (Kari Svendsen) driver lykkehjulet. Foto: L-P LorentzenVis mer

Hjertelig flatt

«Teddy og Marian» er enkel familiekos. Litt for enkel.

MUSIKAL: Premisset, en familiemusikal inspirert av Alf Prøysens «Teddybjørnens vise», frister nok flere besteforeldre enn barnebarn.

Men «Teddy og Marian» blir dessverre litt for begivenhetsfattig for alle generasjoner.

  Tivoli Vi befinner oss på tivoli, hos Laila med lykkehjulet (Kari Svendsen), der lekene (figurer designet av Erik Häger og styrt av ensemblets fire figurspillere) venter på å bli vunnet.

De snakker om håpene sine og synger om personlighetene sine, og innimellom snurrer hjulet.

Teddy Bamsebjørn (styrt av Bo Anders Sundstedt) ønsker seg et menneske som vil la ham kjøre karusell.

Vi vet alle at han kommer til å få danse med Marian, og med unntak av litt kjekling mellom de forskjellige lekene inneholder «Teddy og Marian» heller ingen andre spenningsmomenter.

Her er lite brumming, lite tøys, og dessverre enda mindre å le av.

Velment De forskjellige lekene har fått nyansefritt tydelige personligheter, best karakterisert gjennom enkeltadjektiver som «selskapssyk», «pysete», «vulgær», «dramadronning», «manipulerende» og «tøff i trynet» - men alle har det samme målet, å få bli noens yndlingsleke.

Tine Thomassens manus og sangtekster er i overkant lettfattelig, med velment pedagogiske replikker og stadig haltende rim som hjertelig-tivoli-ta deg fri-godteri, be(d)re-mere, vi har det så bra-da blir jeg glad.

De er rytmisk, men pregløst tonesatt av Georg Wadenius, og musikken framføres dels i opptak, dels live, med sang fra aktørene og banjospilling fra Kari Svendsen.