Hjerteskjærende og skremmende realistisk om å miste et barn

Michel Rostain lar sin avdøde sønn være forteller i «Sønnen».

SMERTEFULLT: Det er umulig ikke å tenke på de mange etterlatte etter 22. juli når en leser «Sønnen». Foto: PAX
SMERTEFULLT: Det er umulig ikke å tenke på de mange etterlatte etter 22. juli når en leser «Sønnen». Foto: PAX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ANMELDELSE: «Ovnen lukkes, seremonimesteren har skrudd gassen på fullt. Flammene brøler, et fjernt ekko fra helvete. (...) Øyeblikket da den døde skyves inn i ovnen, er fryktelig», heter det i «Sønnen».   Det har kommet utallige bøker om foreldre som mister sitt barn, og som gjennom en bok vil dele sorgen. Kanskje også i håp om at det letner litt.

Kvaliteten på bøkene er ymse, men så er det da også en sjanger som unndrar seg litterære analyser — eller en litterær dom for den del.

  Selvbiografisk «Sønnen» av den tyske operaregissøren Michel Rostain, skiller seg ut i så måte. Han mistet sitt eneste barn, tjueen år gamle Lion, i hjernehinnebetennelse. Åtte år senere skriver han en selvbiografisk roman om sønnens plutselige dødsfall.

Det er en helt spesiell bok, kjærlighetsfylt og hjerteskjærende. Sentimental på sin måte — tung av desperasjon og sorg — men også en slags forsoning. Og det er god litteratur.  «De tror at jeg er hos dem fremdeles, men blir alt bedt om å administrere min bortgang. Vil de ikke? Det er helt irrelevant. Gravferdsbulldoseren har begynt å rulle», heter det i boka, der Rostain lar sin avdøde sønn være jeg-forteller. Det skaper paradoksalt nok en realisme, — men også en forsonende stramhet, - der Lion ser det fra utsiden, ovenifra kanskje: De lamslåtte foreldrene som sitter der ved sykesengen og ser vantro på sønnen sin som ligger der - uten liv. Sønnen som bare noen timer tidligere var spill levende.   

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer