b/HØYDRAMATISK/b: Fra framføringen av Belshazzar i Oslo Domkirke mandag kveld. Foto: Ann Kristin Engebakken
b/HØYDRAMATISK/b: Fra framføringen av Belshazzar i Oslo Domkirke mandag kveld. Foto: Ann Kristin EngebakkenVis mer

Händels finstilte musikkdramatikk

Det var Händel opp og i mente de første dagene av Oslo Kirkemusikkfestival.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Händel er alltid velmodulert og klangvakker - og langdryg. Noen ganger er han også intenst dramatisk. 

Den største dramatikken inntreffer alltid i oratoriene, som Händel skrev i siste del av sitt liv, etter at publikum ikke ville ha opera lenger. Stilt overfor det faktum at operascenens allehånde teatrale virkemilder var berøvet ham, la Händel hele trykket i musikken, og lot den ta hånd om alt det dramatiske.

Det fikk vi erfare til gangs under Accademia Bizantinas og Det Norske Solistkors framføring av oratoriet Belshazzar i Domkirken mandag kveld, ovenikjøpet frontet av en eminent solistrekke og ledet av en glimrende Ottavio Dantone.

Kantater og barokke variasjoner Artist: Music for a WhileHvor: Sofienberg kirkeTilskuere: Full sal

Dantone satte standarden fra første takt. Raske tempi og et orkester som bugnet og bølget av liv var bare begynnelsen på alfabetet. Slik låter et kammerorkester som er helt fremmede for å bare spille på rutine.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn