I STORM: Danske Se og Hør er i hardt vær etter at ukebladet er blitt tatt for ulovlig overvåking av kjendiser og kongelige. Nå skal flere få sparken. 
Foto: Christian Liliendahl / NTB scanpix
I STORM: Danske Se og Hør er i hardt vær etter at ukebladet er blitt tatt for ulovlig overvåking av kjendiser og kongelige. Nå skal flere få sparken. Foto: Christian Liliendahl / NTB scanpixVis mer

Hoder skal rulle etter overvåkingsskandale i danske Se og Hør

Ledere og journalister får sparken for ulovlig overvåking av kjendiser og kongelige.

(Dagbladet): Fredag offentliggjør mediekonsernet Aller, som blant annet eier det danske ukebladet Se og Hør, en stor advokatgranskning av påstandene om at det danske ukebladet Se og Hør har drevet ulovlig overvåkning av kjendiser og kongelige. Konklusjonen er klar: Påstandene var sanne, skriver Berlingske Tidende.

Aller innrømmer at Se og Hør har bedrevet ulovlig overvåkning, og varsler at flere ledere og journalister vil få sparken. Samtidig avviser toppsjefen i Aller Media, Pål Thore Krosby, i et intervju med den danske avisa at konsernet vil legge ned Se og Hør eller at den ulovlige overvåkningen får konsekvenser for de øverste lederne i konsernet.

En rekke utvalgte medier fikk komme til Aller torsdag og se rapporten på forhånd. Imidlertid var ikke den danske avisa BT, som først avslørte de ulovlige arbeidsmetodene, invitert, skriver Berlingske.

Ulovlig kilde Hovedkonklusjonene i Aller-rapporten er entydige, og bekrefter det som allerede er kommet fram i medieskandalen som har rystet Danmark.

• Fra høsten 2008 til våren 2011 brukte Se og Hør opplysninger de ulovlig skaffet til veie via en kilde i selskapet Nets. Selskapet driver med betalingskort og elektroniske pengeoverføringer.

• En rekke ledere og journalister i Se og Hør har i varierende grad hatt kjennskap til bruken av kilden.

• Den daværende ledelsen i Se og Hør lot som om de satte en stopper for bruken av kilden, men fortsatte å bruke vedkommende i et mer skjult omfang.

• Allers interne regler for utbetaling av tipshonorarer ikke er blitt overholdt.

• Det er ulovlig blitt søkt etter opplysninger om kjendisers flyreiser hos et flyselskap.

Foruten Allers egen undersøkelse, som er foretatt av advokat Henrik Stagetorn og revisjonsselskapet PwC, har politiet også foreløpig siktet sju personer i saken.

I forrige uke trakk Per Ingdal seg fra ledelsen i Aller på grunn av skandalen.

- Det er klart at utgivelsesdirektør Per Ingdal har hatt en form for kjennskap, men omfanget er uvisst. Rapporten konluderer også med at den øvrige ledelsen ikke har hatt kjennskap til bruken av kilden, sier Krosby til Berlingske Tidende.

Allers egen undersøkelse bekrefter det som allerede er kommet fram i skandalen som har rystet Medie-Danmark:

Mange hoder Foruten at Ingdal har trukket seg fra sin stilling, har skandalen også kostet tidligere sjefredaktør i Se og Hør, Henrik Ovortrup, jobben som politisk kommentator i danske TV 2 og Lise Bondesen jobben som nyhetssjef i Ekstra Bladet. Sju ansatte som fortsatt jobbet for Se og Hør, og to som tidligere jobbet der men som nå jobber i Billed Bladet, har også blitt suspendert fra sine jobber.

Konsernsjef Krosby varsler at folk vil få sparken som en følge av rapporten.

- Jeg kan ikke kommentere enkeltpersoner, men jeg kan si at det får konsekvenser for både ledere og menige medarbeidere. Jeg kan ikke gå ut med et antall i dag, sier Krosby til Berlingske.

Samtidig blir den nåværende sjefredaktøren i Se og Hør, Niels Pinborg, sittende, og bladets rutiner skal gjennomgås og strammes inn.

Vurderte nedleggelse Men Krosby innrømmer at konsernet for alvor vurderte å legge ned bladet, slik Rupert Murdoch gjorde med sin britiske tabloid News of The World da den avisa ble tatt for ulovlig telefonovervåking.

- Vi har vurdert det. Vi ønsker å ha et blad innenfor lovens rammer, og vi har derfor vært nødt til å ta stilling til om denne saken kunne få den ultimate konsekvens, sier Krosby.

Overfor Politiken bekrefter Aller-sjefen at de også har undersøkt om overvåkingen også kunne ha forgreininger til bladets søsterblader i utlandet, som norske Se og Hør.

- Alle spor er fulgt. Utfra rapporten er det ingen andre forgreininger i konsernet - og jeg tar for - ikke til utlandet, sier Krosby.

Dagbladet er eid av Aller-konsernet, som også eier danske Se og Hør.