Hoksrud har litt rett

Nå klager politiet på at vannscooterførere ikke overholder femknops-regelen. Overrasket?

LEDET VEI: Bård Hoksrud (Frp) var i front da Norges Vannscooterforbund nylig hadde en markering med flere vannscootere som kjørte fra Drøbak til Oslo. Han ønsker å sidestille reglene for vannscootere med reglene for småbåter. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix
LEDET VEI: Bård Hoksrud (Frp) var i front da Norges Vannscooterforbund nylig hadde en markering med flere vannscootere som kjørte fra Drøbak til Oslo. Han ønsker å sidestille reglene for vannscootere med reglene for småbåter. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Jeg hater bråk, og jeg er ikke så glad i høy fart. Jeg irriterer meg over motorsykler som støyer mye, kanskje fordi jeg skvetter av det og synes det er flaut etterpå.

Derfor er det litt rart at jeg skal skrive et slags forsvar for vannscootere. Eller i det minste, argumentere for hvorfor regelverket i dag fungerer dårlig. Det plasserer meg i samme vannscooter som Bård Hoksrud, men det får ikke hjelpe.

Denne våren tok jeg båtførerprøven, og veldig kort oppsummert: reglene på sjøene er ganske slække. Du kan ha 0,8 i promille, og tømme septiken din i havet. Kommer du til Sverige må du bli edru, og levere kloakken til oppsamling/utsuging ved en havn.

Men denne vannscooteren skal du være veldig forsiktig med! Du må kjøre i fem knop til du er 400 meter fra land, før du kan gasse på. Du skal dessuten kjøre de 400 metrene utover i rett linje. For alle som har vært på sjøen og senker farter der grensa er fem knop, vet hvor sakte det oppleves. Det er en ekstra sikkerhetsforanstaltning. Da Horten i 2013 skulle innføre fartsgrense i indre havn, mente politiet fem knop ikke ville fungere. «5 knop er for sakte. Politiet er tydelige på det: Ingen vits i å lage en grense som folk aldri vil følge», sa driftssjef Bente Levin ved havnevesenet i Horten til avisa Gjengangeren. I stedet ble grensa 30 knop, som den også er i Tønsberg-området.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer