LEDET VEI: Bård Hoksrud (Frp) var i front da Norges Vannscooterforbund nylig hadde en markering med flere vannscootere som kjørte fra Drøbak til Oslo. Han ønsker å sidestille reglene for vannscootere med reglene for småbåter. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix
LEDET VEI: Bård Hoksrud (Frp) var i front da Norges Vannscooterforbund nylig hadde en markering med flere vannscootere som kjørte fra Drøbak til Oslo. Han ønsker å sidestille reglene for vannscootere med reglene for småbåter. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpixVis mer

Hoksrud har litt rett

Nå klager politiet på at vannscooterførere ikke overholder femknops-regelen. Overrasket?

Meninger

Jeg hater bråk, og jeg er ikke så glad i høy fart. Jeg irriterer meg over motorsykler som støyer mye, kanskje fordi jeg skvetter av det og synes det er flaut etterpå.

Derfor er det litt rart at jeg skal skrive et slags forsvar for vannscootere. Eller i det minste, argumentere for hvorfor regelverket i dag fungerer dårlig. Det plasserer meg i samme vannscooter som Bård Hoksrud, men det får ikke hjelpe.

Denne våren tok jeg båtførerprøven, og veldig kort oppsummert: reglene på sjøene er ganske slække. Du kan ha 0,8 i promille, og tømme septiken din i havet. Kommer du til Sverige må du bli edru, og levere kloakken til oppsamling/utsuging ved en havn.

Men denne vannscooteren skal du være veldig forsiktig med! Du må kjøre i fem knop til du er 400 meter fra land, før du kan gasse på. Du skal dessuten kjøre de 400 metrene utover i rett linje. For alle som har vært på sjøen og senker farter der grensa er fem knop, vet hvor sakte det oppleves. Det er en ekstra sikkerhetsforanstaltning. Da Horten i 2013 skulle innføre fartsgrense i indre havn, mente politiet fem knop ikke ville fungere. «5 knop er for sakte. Politiet er tydelige på det: Ingen vits i å lage en grense som folk aldri vil følge», sa driftssjef Bente Levin ved havnevesenet i Horten til avisa Gjengangeren. I stedet ble grensa 30 knop, som den også er i Tønsberg-området.

Nå klager politiet på at vannscooterførere ikke overholder femknops-regelen. Overrasket?

Aslak Borgersrud hadde et godt poeng i en artikkel i Dagsavisen på forsommeren, med tittelen «Dere hadde rett, Frp. Segway er bra!». Venstresiden har dessverre en tendens til å henge seg opp i forbud som viser seg temmelig meninsgsløse i etterkant. Han trakk linja fra da han måtte skjule skateboardet sitt for politiet som ungdom, til dagens ungdom som tar det for gitt at de kan skli avgårde på ståhjulinger, basert på samme teknologi som inntil nylig forbudte Segway. Det er blitt et leketøy som folk har et normalt forhold til.

Dagens vannscooter-regelverk er som å be folk ta med seg skateboardet og ståhjulingen til bygrensa. Men der er det bare å slå seg løs!

Så; mitt forslag. Sidestill reglene med småbåter, eller forby hele greia. Ingen vits i å lage regler folk aldri vil følge.