LOVET KUTT: Hvorfor startet dere ikke med å kutte i transportsektoren tidligere? spør lederen i Unge Venstre. Foto: Carlo Allegri / Reuters / NTB scanpix.
LOVET KUTT: Hvorfor startet dere ikke med å kutte i transportsektoren tidligere? spør lederen i Unge Venstre. Foto: Carlo Allegri / Reuters / NTB scanpix.Vis mer

Debatt: Klimakutt

Hold avtalen, Erna!

Regjeringen lovet Venstre et skatteskifte som skulle føre til betydelige kutt i klimagassutslippene. Det må starte i høst.

Meninger

Klimakrisen er vår tids største utfordring. Dersom vi ikke er i stand til å løse den vil det legge store begrensninger på friheten og livskvaliteten til våre barn og barnebarn. Derfor har Venstre i hvert budsjett jobbet for å gjøre det billigere å velge miljøvennlig og dyrere å forurense.

Tord Hustveit, leder i Unge Venstre. Foto: Yngve Horvei.
Tord Hustveit, leder i Unge Venstre. Foto: Yngve Horvei. Vis mer

I fjorårets budsjett forpliktet regjeringen seg til å fremme forslag til en skatteomlegging som: «[…] skal være av en størrelse forsterker klimaforliket og gir betydelig reduksjon i klimagassutslippene». Det regjeringen har lagt frem så langt lever ikke opp til oppdraget fra Stortinget.

Regjeringens forslag kutter klimagassutslippene med 0,2 millioner tonn CO₂-ekvivalenter. Det er under halvparten av hva utslippene økte med i fjor. I tillegg kommer en rekke forslag som fører til økte utslipp. Totalt er det usikkert om utslippene i det hele tatt går ned. Å kalle dette betydelige reduksjoner i klimagassutslippene gir ingen mening. De totale utslippene i Norge var i 2015 på 53,9 millioner tonn.

Det er særlig to sektorer som driver opp utslippene i Norge: Petroleumsnæringen og transportsektoren. Skal vi klare å nå utslippsmålene Norge har forpliktet seg til er vi nødt til å gjøre noe. I fjor økte klimagassutslippene primært som følge av at oljefelt som ble åpnet under den rødgrønne regjeringen begynte sin produksjon. Den blå regjeringen har fortsatt å åpne nye felt.

Det vil gi økte utslipp fra petroleumssektoren i årene fremover og kreve større kutt andre steder, som transport.

Argumentet for at større utslippskutt ikke var mulig, var at en for rask omstilling kunne ødelegge for norsk økonomi. I så fall blir spørsmålet til regjeringen: Hvorfor startet dere ikke med å kutte i transportsektoren tidligere?

Regjeringen lovet Venstre et skatteskifte som skulle føre til betydelige kutt i klimagassutslippene. De lovet også verdenssamfunnet at Norges utslipp skal kuttes med 20 millioner tonn CO₂ innen 2030. Da holder det ikke å starte med 0,2 millioner tonn i år. Hvis vi gjør som regjeringen foreslår og utsetter omstillingen her hjemme, vil vi måtte kutte mer på kortere tid om noen år. Dette arbeidet må starte i høst.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook