Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hold på Hamarøy!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

HAMSUNSENTERET: Karl Erik Harr mener i mandagens avis at jeg har «en merkelig agenda» i min kommentar 25/10. Mitt hovedspørsmål var om også den rødgrønne regjeringen er i ferd med å skyve framtida for Hamsunsenteret ut i det blå. Uttalelser fra statssekretær Randi Øverland i NRK Kulturnytt like før ga lite håp om at de nå 10 år gamle planene fra arkitekt Steven Holl snarlig vil komme ut over forprosjektstadiet. Men samme kanal kunne 26.10. melde at et oppklaringsmøte i departementet dagen før likevel gir håp om en byggestart på Hamarøy til våren.

KARL ERIK HARR - som helt fra første stund gikk ut mot Steven Holls dristige tårnarkitektur - fikk samtidig med Øverland igjen lufte sin motvilje overfor Hamarøy-senteret. Han hadde da skiftet angrepsposisjon fra smaksmessig aversjon til turisme og kommunikasjon. Harr vil - med Steven Holls velsignelse? - flytte Hamsunsenteret fra det «øde» Hamarøy til Bodø. Og «miljøet der» stilte seg positivt til hans idé. At initiativtakerne Hamarøy Kommune og Nordland Fylkeskommune ikke applauderer, avskriver Harr som «prestisje» på politisk hold.

FOR ORDENS SKYLD: Disse partene har for lengst forpliktet seg økonomisk, mens staten til tross for stadige lovnader ennå ikke er kommet på banen. Denne seindrektigheten fikk i 2001 sentrale kunstnere som Håkon Bleken, Lars Saabye Christensen, Arve Tellefsen og Herbjørg Wassmo til å oppfordre om at man fra statlig hold sto ved sine forpliktelser. Harr var selvsagt ikke blant underskriverne. Likevel tar han harmdirrende avstand fra at jeg nevner dette, og ser det som «å så splid». I mine øyne viser disse kunstnerne og de andre underskriverne en vidsynthet som er kontrær til Harrs hovmod.

HARR FURTER FORDI «Flor behendig unnlater å nevne Lofotens hus/Galleri Harr» i denne sammenhengen. Jeg nevnte Sverre Fehns bremuseum i Fjærland og Vikingemuseet på Borg som eksempler på markante institusjoner utenfor urbane strøk. Et annet eksempel fra Lofoten ville selvfølgelig vært Galleri Espolin i Storvågan. Kombinasjonen der med storslagen natur, Gisle Jakhellns arkitektur og Kaare Espolin Johnsons kunst er kvaliteter av samme vesentlige slag som vil realiseres med et Hamsunsenter på Hamarøy.