Holder ikke, Horntvedt!

«Støtten til kunst må baseres på kvalitet, og ikke være styrt av kunstnernes bo-stedsadresse.» Dette var - om ikke ordrett sitert - innholdet av hva Oslo-byråden for kultur, Grete Horntvedt, kom med til Kulturnytt i NRK2 i går morges.

  • Mye kan skyldes den etterlengtete sommervarmen i hovedstaden, men Horntvedt har pratet korttenkt før. Nå bruker hun sitt skjønn på den noe forenklete debatten om kunst i storbyene kontra kunsten i distriktene, som Stavangers kultursjef, Harald Hermansen, har hatt liknende synspunkter på i samme radioprogram. Denne plutselige interessen for unge, urbane kunstneres ve og vel skyldes neppe valgkampen, for hos de aktive i Gamlebyen er det neppe stemmer å sanke for en kulturpolitisk profilering der Frp spiller rollen som lunefullt støtteparti for Høyre.
  • Horntvedts agn lokker neppe bedre enn argumentene overfor Oslos lærerstand, da hun avsatte skolesjef Ragnar Thilesen. Yngre kunstnere kan nok fortsatt bruse opp over distriktskunstnere - med tilsynelatende plass i sola - inne på Zoolounge, i frustrasjon over mangelen på ateliermuligheter og billige botilbud som stadig svinner på hovedstadens løpske eiendomsmarked. Fra samme sted kunne kollega Harriet Eide for 14 dager siden sette tittelen «Bolignød - 99-ernes kampsak» på sin klarsynte kommentar. Møtet var i arkitekturstiftelsen Transformators (!) og Oslo Byforums regi, og overfor fakta fra Oslo bys historie og samtid kunne Horntvedts byrådskollega - Olaf Stene - hevde at «Oslo-politikerne handler». Det gjorde heller ikke Ap-styrte Oslo i 1996, da hovedstaden kom på jumboplass i Norden når det gjaldt støtte til unge kunstneres arbeidsvilkår.
  • Kan man stole på storbyene når det gjelder å løfte fram kunstnerisk kvalitet? Historisk fins stikkord som Aker/Oslo kommunes håndtering av Edvard Munchs gave. Dagens kommunale sulteftring av Munch-museet gjør seg dårlig. Stavanger har behandlingen av Kulturhuset Sølvberget å vise til. Bergen skjøttet ikke atelierene på Krydderfabrikken særlig bra, og Trondheims mørke kapittel heter Svartla'moen.
  • I juli har jeg opplevd grenseløse manifestasjoner av kunsthistorie/samtidskunst i regi av nordlandskommunene Vega (1500 innbyggere) og Vågan (9500 beboere). Den første pågår fortsatt, og dit bør Grete Horntvedt ta turen.