Holdninger til vestlig livsstil

«Det første som skjer når holdninger, religiøse spørsmål eller ritualer diskuteres, er at debattantene fra innvandrermiljøer benekter problemet.»

På tross av menneskerettighetene, på tross av kjærlighet for familiemedlemmer er menn villige til å drepe mor, søster eller datter. Dette handler om ære. Er drapet på Fadime Sahindal i Sverige en gal manns verk, slik Nadeem Butt, leder av Antirasistisk senter, påstår i «Redaksjon 21»? Eller er dette en rituell handling for å bevare æren? Hendelser rundt æresdrap får oss til å spørre hva slags holdninger innvandrerforeldrene formidler til ungdom som vokser opp i Norge.

Diskusjon rundt problemstillinger knyttet til innvandrere i medier har ofte vært mislykket. Det første som skjer når holdninger, religiøse spørsmål eller ritualer diskuteres, er at debattantene fra innvandrermiljøer benekter problemet. Det finnes flere eksempler på diskusjoner som har beveget seg på ville veier. En pressetalsmann for en muslimsk menighet skulle diskutere innvandrernes holdning til språkopplæring med rektor ved Rosenhof voksenopplæringssenter som mente at det var liten vilje blant innvandrere til å lære norsk. Pressetalsmannen for menigheten benektet hele problemet, og diskusjonen nådde aldri fram til hvorfor det var liten vilje til å lære norsk. Leder for Pakistansk Studenter Samfunn benektet i Aftenposten 23. januar at tvangsekteskap er et problem, men ifølge Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) fryktet minst 23 unge mennesker for sine liv i Norge i fjor. Dette gir en god pekepinn på omfanget av presset ungdommer blir utsatt for. Når nordmenn blir satt opp mot innvandrere for å diskutere innvandringsspørsmål, blir debatten preget av «vi mot dem»-forhold. Et klisjéaktig argument som vi ofte hører når alvorlige tema som tvangsekteskap, æresdrap eller omskjæring diskuteres er å påstå, allerede i innledningen, at det ikke har noe med religion å gjøre. Dersom det vises til en tilknytning til religion likevel, blir det påstått at motparten ikke har kunnskap om religionen.

En sjelden gang er debattantene på begge sider innvandrere, slik som da Shabana Rehman stilte opp til «Tabloid» i TV2 mot Ejaz Ahmed Waraich, pressetalsmann for Idara-Minhaj-ul-Quran, og diskuterte æresdrap. Talsmannen for den islamske menigheten vegret seg for å prøve på det kjente «dere har ikke kunnskap om vår religion»-argumentet. Kanskje det handler om ære her også? At vi ikke kan ta selvkritikk, er redde for å bli stemplet som fundamentalister, at bildet av innvandrede, stolte pakistanere, iranere eller tamiler skal forandres? Det er nettopp det som er så skremmende.

Det er ikke første gang æresdrap skjer i Skandinavia. Sommeren 1999 ble 19-årige svensk-irakiske Pela tatt med til hjemlandet og drept av onkler og far. Senere kom det fram at familien ikke likte hennes vestlige levemåte. Faren og de to onklene ble dømt for mordet i Sverige. I 1996 ble en 15 år gammel jente med irakisk bakgrunn drept av sin bror. Årsaken var igjen en «vestlig livsstil» som familien ikke kunne akseptere. Det finnes enda flere tilfeller, voldstilfeller og trusler om drap som aldri er blitt meldt til politiet. Dette handler ikke om enkelttilfeller, og dette er absolutt ikke en gal manns verk. Ifølge Aftenposten har Danmark hatt gjennomsnittlig to drap i året de siste ti årene i forbindelse med arrangerte ekteskap eller tvangsekteskap.

En tyrkisk mann på 20 år ble i desember 2001 dømt for drapsforsøk på sin søster i Sverige. I 1997 ble en 18 år gammel jente knivstukket i Sverige av sin ett år eldre bror. Familien mislikte kjæresten hennes. Ofrene for æresdrap er ofte jenter som er oppvokst i Vesten, og foreldre som ikke klarer å akseptere datterens livsstil.

Det å presentere en partner som har en annen etnisk bakgrunn, religion eller hudfarge er ikke lett uansett kulturell bakgrunn. I motsetning til norske foreldre vil innvandrerforeldre selv prøve å finne en ektefelle til sin datter eller sønn. Grupperinger som indere og tamiler har også problemer med tvangsekteskap. Den sørasiatiske kulturen legger stor vekt på ære, det å beholde æren er av stor betydning for hva slags respekt man får fra lokalsamfunnet. Sørasiatere generelt er opptatt av ære på tvers av religion, og æresdrap finner sted en sjelden gang også i ikke-muslimske deler av Sør-Asia. Men det som er så skremmende med den muslimske verden, er at det er blitt en plikt eller et ritual å drepe søstre, døtre og mødre dersom de er utro, ulydige eller krenker mannens ære. Det er dette som gir oss frysninger på ryggen. Flere episoder i Sverige og ellers i verden tyder på at æresdrapene finner sted hyppigere blant muslimske grupperinger.

Dette har med kvinnesyn og motstand mot seksualfrigjøring å gjøre, sa Shabana Rehman i «Tabloid» i TV2. Kvinner og menn er ikke like for den islamske loven, argumenterte hun.

Man kan ikke komme unna å diskutere på hvilken måte islam er med på å gi næring til et kvinnesyn som resulterer i drap. Religiøse ledere og moskeene har betydelig makt overfor muslimene. Holdninger og meninger om det norske samfunnet blir matet for ungdommene under «råd og veiledning» fra moskeene.

Gang på gang opplever ungdommer at «de eldre» omtaler norske jenter som horer, nordmenn som urene og de sier at det norske samfunnet er uten moral. Foreldrene er negativt innstilt til den vestlige kulturen, og det formidles en rasistisk holdning. Innvandrerungdom blir sosialisert til blind lydighet, og må akseptere foreldrenes holdninger uten å stille spørsmål.

Foreldregenerasjonen sitter i dag med holdninger og meninger om det norske samfunnet og om sin egen kultur som er annerledes enn deres barns. Foreldrene har gjort alt de kan for å ta vare på kulturen, slik kulturen var da de brakte den med seg fra hjemlandet fra 70- til 90-tallet. En del av dem er fra landsbygda, og har hatt liten kontakt med den siviliserte verden og dets normer. Det som de hadde med seg fra hjemlandet har de beholdt, mens endringer i hjemlandet har skjedd raskt.

Dersom en hvit far hadde drept sin datter fordi hun fant seg en svart kjæreste, ville drapet garantert blitt kalt rasistisk. Slikt har skjedd i USA.

Drapet på Fadime Sahindal er rasisme. Rasisme overfor det hvite mennesket.