Holdt Snøhetta-regning hemmelig

Arkitektfirmaet Snøhetta står bak NSBs Vy.

FOLKETS DOM: Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare, «Vy». Video: DagbladetVis merVis mer Vis mer<... Vis mer

Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare: «Vy».

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha framtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter, opplyser NSB.

Endringen koster 280 millioner kroner, ifølge styreleder i NSB, Dag Mejdell. Han garanterer at prislappen ikke vil gi økte billettpriser.

Det er Norges mest internasjonalt berømte arkitekt og designfirma, Snøhetta, som står bak konseptet Vy for NSB. De har blant annet tegnet signalbygget operaen i Bjørvika i Oslo.

Nekter å svare

- Snøhetta har tilføyd en arbeidsmetodikk og grundighet i arbeidet med navnevalg og grafisk design. Dette har vært en prosess i samarbeid med medarbeidere, fagforeninger og ledere. Vi har hatt et godt og tett samarbeid med Snøhetta, sier kommunikasjonsdirektør i NSB Elin Myrmel-Johansen til Dagbladet.

- Hvor mye har Snøhetta fakturert for jobben med det nye konseptet?

- Kostnadene til Snøhetta er bare en liten del av totalkostnaden som er estimert til 220-280 millioner. Kostnaden til selve logoen er på et par hundre tusen.

- Men hvor mye har de fakturert?

- Vi forteller gjerne om totalsummen og gir noen eksempler, men ønsker ikke å oppgi om hvor mye våre samarbeidspartnere får betalt.

- Hvordan kommenterer dere kritikken av navnet Vy?

- Navnet har en betydning som er viktig for oss og signaliserer at vi har vyer og ambisjoner for framtida. Vi har valgt et navn som er enkelt, lett å huske og gjenkjennelig. Det fungerer bra på alle digitale flater og vi kan fylle det med innhold. Vi har vyer for framtida og navnet reflekterer dette, sier Myrmel-Johansen.

Noen timer etter at denne saken er publisert snur imidlertid NSB, og oppgir en sum Snøhetta har mottatt for «arbeid med Vy»: «4,4 millioner kroner per januar 2019». NSB informerer ikke om summen er blitt større i løpet av februar og mars.

VY: NSB og Nettbuss går sammen i selskapet Vy. Slik ser de for seg at togene skal se ut. FOTO: Vy
VY: NSB og Nettbuss går sammen i selskapet Vy. Slik ser de for seg at togene skal se ut. FOTO: Vy Vis mer

- Pussig navn

Språkrådets leder Åse Wetås gir Vy-navnet slakt, og sier ordet Vy er mest kjent blant kryssordelskere og de over 50 år. Dosent Trond Blindheim hos Høgskolen Kristiania er enig. Han synes navnet er pussig,

- Det gamle navnet er innarbeidet som en av kanskje de aller sterkeste merkenavn vi har, over hundre år. Det er veldig få merker som er så gamle som NSB. Jeg har sagt NSB så lenge, og det har også min far og min mor, og min morfar og farmor. NSB-navnet gir sterke assosiasjoner: absolutt alle vet hva NSB er, og hva de står for.

Blindheim gir imidlertid logoen terningkast seks.

- Logoen er dekorativ, enkel og jeg ser den vil passe inn på veldig mange kommunikasjonsflater. Den var som skreddersydd til toget, sier Blindheim til Dagbladet, etter å ha fått se et bilde av logoen.

- Det er en terningkast seks-logo. Det tror jeg mange grafiske designere vil si. Første gang du ser en ting, gjør det inntrykk. Dette var «wow», den var veldig fin.

- Som en forkjølelse

Blindheim tror at NSB-navnet vil sitte i lenge, på tross av navnebyttet.

- NSB-navnet kommer jeg sikkert til å ta med meg i grava, og det gjør nok folk som er atskillig yngre enn meg også. Det sitter som en forkjølelse, og sånn vil det være.

Snøhetta ble valgt til å utforme konseptet etter en konkurranse, fordi de ifølge NSB samlet sett kom best ut på kvalitet og pris.

- Vy er et ekte skandinavisk ord som skiller seg ut av natur, men som ikke er særlig utbredt i det moderne språket. Samtidig er det kort og ikonisk, lett å huske og visuelt tiltrekkende. Det har også samme mening på norsk og svensk, de to markedene som Vy opererer i, sier grunnlegger av Snøhetta Kjetil Trædal Thorsen i en pressemelding.

- Visjoner

Ifølge Snøhetta skal logoen brukes til å dekorere tog, busser og elektriske biler. Men også nye uniformer til bussjåførene, konduktører og togførere. Skilt, forretningskort, digitale tjenester og apper vil også endres for å matche den nye profilen.

- Videre betyr vyer visjoner. Vys visjoner for framtida er å gjøre det lettere for folk å reise kollektivt og miljøvennlig, samt minimere behovet for å eie egen bil, legger han til.

På hjemmesidene skriver Snøhetta følgende om prosjektet:

«Logoen vises som én bevegelse, fra begynnelse til slutt, eller mer spesifikt fra V til Y. Den former en kontinuerlig linje som gir assosiasjoner til jernbaneskinner, motorveier og hjulspor på åpne veier. Logoen gir også assosiasjoner til linjene som bestemmer bevegelse og tonehøyde i musikkomposisjon. Erindringen av bevegelse går gjennom hele den visuelle identiteten, fra formen på logoen til formen på typografien».