Anmeldelse film «Filmstjerner dør ikke i Liverpool»

Hollywood-divaens siste teppefall

Kjærlighetstragedie fra virkeligheten.

FORGANGEN GLAMOUR: I «Filmstjerner dør ikke i Liverpool» spiller Annette Bening den virkelige Hollywood-divaen Gloria Grahame. Filmen er basert på en sann historie. Vis mer Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: En vellykket blanding av melankoli, nostalgi, humor og hjertevarme gjennomsyrer filmen med den merkelige tittelen «Filmstjerner dør ikke i Liverpool». Som tittelen antyder er dette en rar kombinasjon av engelsk sosialrealisme og Hollywood-glamour. På toppen av det hele har vi å gjøre med en historie fra virkeligheten, basert på memoarboka til britiske Peter Turner.

Spire og diva

I regissør Paul McGuigans film spilles Peter av Jamie Bell, kjent fra tittelrollen i «Billy Elliot». I 1979 er Peter en 26 år gammel skuespillerspire fra Liverpool som bor på et hybelhus i London. Der treffer han den forhenværende Hollywood-divaen Gloria Grahame, glitrende spilt av Annette Bening. Grahame er et bleknet navn i dag, men glitrende og glamourøs Oscar-vinner på 1950-tallet. Hun er godt passert de 50 idet hun møter og forelsker seg i unge Peter.

Selv om tankene straks flyr hen til tragiske Norma Desmond i «Sunset Boulevard», er Gloria Grahames tragedie av en annen karakter. I filmens åpning får hun et illebefinnende i garderoben på teateret. Hun er alvorlig syk, men vil ikke ha legebehandling. Hun vil bare pleies av Peters mor Bella (Julie Walters) i det slitte arbeiderstrøket i Liverpool. Forholdet til Peter er brutt, men «svigerfamilien» har menneskelig varme og omsorg å by på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.