Anmeldelse: «The Accountant»

Hollywood tror fortsatt at autisme er en superkraft

Batman er forkledd som Rainman i actionthrilleren «The Accountant».

TERNINGKAST TRE: «The Accountant» har større problemer enn bare en karikert framstilling av autisme, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST TRE: «The Accountant» har større problemer enn bare en karikert framstilling av autisme, skriver Dagbladets anmelder. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: I 1988 satte Barry Levinsons «Rainman» populærkulturell presedens for å skildre autisme som en superkraft, og 28 år og utallige superheltfilmer senere, fjerner Gavin O’Connor all tvil: Action-thrilleren «The Accountant» er nemlig bygget opp som en Batman-film, med Batman-skuespiller og fremtidig Batman-regissør Ben Affleck i hovedrollen som den autistiske hevneren som kun går under navnet «Revisoren».

OpprinnelseshistorieOg parallellene stopper ikke der: J.K. Simmons, som snart er aktuell som Batmans fortrolige kriminalinspektør Gordon, spiller etterforsker i den amerikanske ekvivalenten til Økokrim, og Revisoren har også sine egne varianter av Batman-figurene Oracle og Renee Montoya. Batmobilen og the Batcave er erstattet med henholdsvis en campingvogn og en garasje, og som om ikke disse hintene var tydelige nok, passer O’Connor også på å inkludere et par verdifulle DC-tegneserier i Revisorens rikholdige skattkammer.

Der Batmans overmenneskelige selvdisiplin og besettelse med å straffe forbrytere har røtter i den traumatiske opplevelsen av å miste foreldrene i ung alder, henter Revisoren sine superkrefter og sitt samfunnsoppdrag fra autisme og en streng far. Hans opprinnelseshistorie fortelles i korte glimt gjennom filmens noe uklare spenningsplott, og når O’Connor til slutt nøster opp trådene faller brikkene på plass med en presisjon som vil få M. Night Shyamalan-fans til å nikke bifallende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.