TERNINGKAST TRE: «The Accountant» har større problemer enn bare en karikert framstilling av autisme, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST TRE: «The Accountant» har større problemer enn bare en karikert framstilling av autisme, skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

Anmeldelse: «The Accountant»

Hollywood tror fortsatt at autisme er en superkraft

Batman er forkledd som Rainman i actionthrilleren «The Accountant».

FILM: I 1988 satte Barry Levinsons «Rainman» populærkulturell presedens for å skildre autisme som en superkraft, og 28 år og utallige superheltfilmer senere, fjerner Gavin O’Connor all tvil: Action-thrilleren «The Accountant» er nemlig bygget opp som en Batman-film, med Batman-skuespiller og fremtidig Batman-regissør Ben Affleck i hovedrollen som den autistiske hevneren som kun går under navnet «Revisoren».

The Accountant

3 1 6

Action, thriller

Gavin O'Connor

Ben Affleck, J. K. Simmons, Jeffrey Tambor, Anna Kendrick m.fl.

2. desember 2016

The Accountant

«Dødelig regnskap.»

Opprinnelseshistorie
Og parallellene stopper ikke der: J.K. Simmons, som snart er aktuell som Batmans fortrolige kriminalinspektør Gordon, spiller etterforsker i den amerikanske ekvivalenten til Økokrim, og Revisoren har også sine egne varianter av Batman-figurene Oracle og Renee Montoya. Batmobilen og the Batcave er erstattet med henholdsvis en campingvogn og en garasje, og som om ikke disse hintene var tydelige nok, passer O’Connor også på å inkludere et par verdifulle DC-tegneserier i Revisorens rikholdige skattkammer.

Der Batmans overmenneskelige selvdisiplin og besettelse med å straffe forbrytere har røtter i den traumatiske opplevelsen av å miste foreldrene i ung alder, henter Revisoren sine superkrefter og sitt samfunnsoppdrag fra autisme og en streng far. Hans opprinnelseshistorie fortelles i korte glimt gjennom filmens noe uklare spenningsplott, og når O’Connor til slutt nøster opp trådene faller brikkene på plass med en presisjon som vil få M. Night Shyamalan-fans til å nikke bifallende.

Forprosjekt
Det er naturligvis ikke noe galt med å lage slike fordekte tegneseriefilmatiseringer, og hadde «The Accountant» vært en bra Batman-film, hadde alt vært såre vel. Problemet er bare at verken actionscenene (nøkterne og post-«Jason Bourne»-effektive) eller de mange severdige skuespillerne (John Lithgow, Jeffrey Tambor, Anna Kendrick, Jon Bernthal) makter å veie opp for det faktum at filmen er skikkelig, skikkelig, skikkelig dum.

Altså er det bare å krysse fingrene for at Affleck kan lære av O’Connors feil, slik at han har orden i sysakene når han om noen år regisserer seg selv i tittelrollen i «The Batman».