Hollywood vil se hjernen din

Du ser film og de ser hjernen din.

(Dagbladet.no): Gråt du en skvett da ET forlot jorda, nyter du når offeret endelig får hevnen sin, og holder du på å le deg ihjel av for eksempel Jim Carreys filmer?

Da er du en av mange som lar seg rive med i kinosalen, og flere Hollywood-selskaper ønsker å observere hjerneaktiviteten din. Ønsket er selvfølgelig i forskningens navn, markedsforskningen.

Den engelske avisa The Guardian skriver CalTech er i gang med noe de kaller nevromarkedsundersøkelse. Det betyr at de bruker hjerneskanning når de forsker på markedet.

- Vi ville se hvordan hjernen taklet følelser, og siden filmer frembringer sterke følelser ble de brukt i forskningen. Etterhvert skjønte vi at dette ville bli en fin måte å sjekke hvordan folk reagererte på filmer, sier Steven Quartz ved CalTech til The Guardian.

Som sagt, så gjort. CalTech har allerede solgt teknikken til filmselskaper som kan bruke skanningen til å sjekke «hver millimeter av hjernen» ifølge Quartz. Og hjernen lyver aldri, i motsetning til fokusgrupper.

- Mange vil ikke innrømme at de er tiltrukket av en actionstjerne, men hjernen forteller noe annet, sier Quartz.

Men får filmselskapene noe ut av nevromarkedundersøkelser? Forsker David Glaser ved Londons University College sier til The Guardian at feltet er voksende, men at det er et stykke igjen før produsenter kan se inn i hodene til folk for så å lage akkurat det produktet de ønsker seg.

<B>HJERNEN ER IKKE ALENE:</B> Nå vil Hollywood kikke også.