Anmeldelse: «Crazy Rich Asians»

Jon M. Chu

Constance Wu, Henry Golding, Michelle Yeoh, Awkwafina

14. desember 2018

Alle

«Crazy Rich Asians»

«Banal historie, krydret med luksus og tilsatt litt satire»

FILM: «Crazy Rich Asians» er blitt mottatt som en nesten-sensasjon fordi det angivelig er den første Hollywood-filmen med bare asiatiske skuespillere. Den bejubles fordi den ikke viser stereotypen av kinesere – vaskehjelper og nudelselgere. Filmen viser tvert imot den andre ytterligheten, som like fullt er en stereotypi – de søkkrike kineserne som er lattervekkende i sin overdådige pengebruk og hang til luksus. Den har, forståelig nok, ikke slått an i Kina.

Singapore-kinesere

Jon M. Chus film er basert på Kevin Kwans bestselger «Vilt rike kinesere» og er strengt tatt en heller banal Askepott-historie om «fattigjenta» fra New York som vinner prinsen, dvs. arvingen til det største eiendomsdynastiet i Singapore. Rachel Chu (Constance Wu) mister ikke skoen i selskapet på Nick Yongs (Henry Golding) familieslott; hun mister munn og mæle. Riktignok er hun økonomiprofessor hjemme i New York, men hvem skulle trodd at kjæresten var tidenes mest ettertraktede ungkar blant luksussyke Singapore-kinesiske damer?

Versailles

Bystaten Singapore, kjent for sitt autoritære styre, framstår som det mest glitrende turistparadis i filmen. Regissør Chu – med samme etternavn som filmens heltinne – boltrer seg i luksusscener, men motstår heldigvis ikke fristelsen til å harselere med snobberiet: «Rachel Chu? Plast-Chu’ene fra Taiwan? Nudel-Chu’ene fra Hongkong? Chu are you?» Her er interiører inspirert av speilsalene I Versailles, eller var det Donald Trumps badeværelse? Og her er skjødehunder oppkalt etter Rockefeller og Vanderbilt.

Golddigger

Den anerkjente Malay-kinesiske skuespilleren Michelle Yeoh («Crouching Tiger, Hidden Dragon») er imponerende iskald som Rachels kommende svigermor og rikdommens portvokterske. Ingen amerikansk-kinesisk golddigger er god nok for hennes eksklusive familie.

Klisjeene står i kø her, men satiren demper heldigvis en eventuell kvalme og forargelse.

.