- Holt forstår media

Hans Geelmuyden, sjefen i informasjons- og reklamebyrået Geelmuyden Kiese, sier at de ikke kunne ha planlagt boklanseringen til Anne Holt bedre enn hun selv har gjort.

Anne Holt snakket i media i går, og hun blir ikke tilgjengelig for kommentar før neste bokutgivelse.

- Pressedekningen rundt boklanseringen viser at hun forstår media. Hun er veldig profesjonell. Jeg er sikker på at det selger bøker, sier Geelmuyden.

- Men så er hun også en av de flinkeste i sin generasjon. I intervjuene hun ga var hun åpen og selvransakende, sier Geelmuyden, som tilbød henne jobb i fjor høst.
- Jeg kjenner henne ikke, men det virker på meg som om hun tror media har ødelagt henne på noe vis, sier Geelmuyden.

Forlagsdirektør Anders Heger i Cappelen sier at forlaget har fått utallige henvendelser fra media om Anne Holt i den perioden hun har vært taus.

- Det er ingen annen forfatter enn Arne Treholt vi har hatt så mye pågang om, sier Heger. Forlaget hadde flere diskusjoner med Anne Holt om hvordan hennes siste kriminalroman skulle lanseres. Heger sier at det ble valgt en bevisst mediestrategi.

Heger opplyser at forlaget lot være å forhåndsmelde romanen fordi de mente det ikke var nødvendig.
- Vanligvis sliter vi som dyr for å få bøker omtalt. Det er ikke noe behov for buskagitasjon når det gjelder Anne Holt, sier Heger.

Schibsted-redaktør Hans Erik Matre, tidligere leder i Redaktørforeningen, mener at media ikke har noe krav på at offentlige figurer skal stille opp og la seg intervjue.

- Det er med unntak av folk i bestemte offentlige posisjoner. Holt var en tilgjengelig justisminister, sier Matre.

Matre sier at Anne Holt har store kunnskaper om media og forstår mekanismene.

- Jeg tror nok hun har brukt kunnskapene - det skjønner jeg godt, men hun har ikke misbrukt dem. For øvrig er forsøk på misbruk av slike kunnskaper medias eget problem, sier Matre.