HOMOKULTUR: Nina Karin Monsen reagerer på det hun omtaler som Ulrik Frosts «homomanifest».Foto: Espen Røst / Dagbladet
HOMOKULTUR: Nina Karin Monsen reagerer på det hun omtaler som Ulrik Frosts «homomanifest».Foto: Espen Røst / DagbladetVis mer

Homse-propaganda

Homser på si er seksuelt godteri.

Meninger

Første påskedag publiserte Dagbladet Ulrik Frosts kronikk «Jeg knuller din mann», et stykke homsepropaganda fra Danmark. Et slags æ-bæ til gifte kvinner. Et homomanifest.

Artikkelen sto på trykk i Informationen i høst. Frost, 25 år og visstnok feminist, er på korstog mot heteroseksuelle ektepar. Han vil mistenkeliggjøre gifte menn og deres dumme kvinner, monogamiet, kristen tenkning og moral. Dagbladet er åpenbart med på planen - eller så ønsker avisen debatt om ideologien bak homokulturen. La meg håpe på det siste.

Frost foregir at gifte menn gjerne knuller med homser om de kan skjule det. De kjeder seg, det heteroseksuelle, monogame forholdet er klaustrofobisk, tosomt, sexløst og rutinepreget. Homser på si er seksuelt godteri. Misèren skyldes troen på parets betydning i alles liv.

Feminister har i årtier hatt det samme budskap. I biografien om Suzanne Brøgger, «Krukke» (2014) av Louise Zeuthen, framstilles Brøgger som en særdeles frigjort kvinne, ensom og ulykkelig, med mange elskere, menn og kvinner. Hun ble opplært av sin dobbelt så gamle, gifte elsker, en fransk diplomat, fra 16 års alder. Altså ikke fri, men dressert.

Brøgger hevdet i sine bøker at en naturlig kvinne er en mutasjon og anakronisme, som mannen. Etter at Brøgger fylte førti endret hun ideologi, giftet seg og fikk en datter. Noen begrunnelse for omvendelsen får leserne ikke. Brøgger har lagt lokk på seg selv. Zeuthen er underkastende. Men Brøggers meget forstyrrede mor og familie for øvrig må være premissene for hennes liv i såkalt frihet. I voksen alder møtte hun en bedre kjærlighet.

I stedet for å ape etter gammelfeminister, kunne Frost fortalt homsens tragiske liv. Han har nok lest Jonas Gardells bok: «Tørk ikke tårer uten hansker» (2013), om homselivet i Stockholm på 1990- tallet. Frost vet om de mørke sidene ved den ekstreme homoseksuelle, ansiktsløse promiskuiteten - kalt cruising, men han nevner dem ikke.

Frosts begjær er å være gifte menns elsker. Å være skjult elsker/inne blir foretrukket av kvinner og menn som vil ha sex uten helhet og nærhet i det mellommenneskelige. Som hemmelig elsker er man «ulovlig». Etter hvert oppdager man poenget, utestengelsen. Den hemmelige elskeren lever med besøksforbud.

Frost liker seksuell makt. I homsemiljøene har gifte menn status. Dawn Stefanovski forteller i selvbiografien «Out From Under: The Impact of Homosexual Parenting» (2010) om sin far, død 51 år gammel av aids. Han brukte familien som agn, for å skaffe seg elskere som bodde hos dem. Gifte menn med familie er trofeer, pokaler. Daddypikken, som Frost begjærer, er den eldre mannen som beskytter den unge mannen, som var han en hjelpeløs kvinne.

Homser som dyrker cruising blir sviktet atskillige ganger. Frigjort i egen fantasi, men etterhvert mer og mer sårbar. Når homsen blir eldre, blir det vanskeligere og vanskeligere å få seg noe. Homser går etter de unge, pene, de liker glitter og stas - og rus. De får kjønnssykdommer og andre sykdommer - har de kvinneposisjonen, bunnposisjonen, må de snart bruke bleier.

Veien ut av ensomheten, varig og trofast tosomhet, ble moderne homseideologi, i Norge i 2009. Homser skal «gifte» seg og handle på barnemarkedet, være hetero-like. Frost tror ikke på sine utro elskere, eller forholdene de lever i. Men han påstår at han selv har noen nære venner. De er alle åpent utro. Han tror på å knulle for åpne dører. Han tror det løser problemer. Kaos blir også kjedelig og rutinepreget etter hver, og skaper angst som må dempes med mer ansiktsløs sex og rus.

Kjærligheten, hevder Frost, trenger ikke sex eller seksuell eksklusivitet for å blomstre voldsomt. Det stemmer. Det gjelder også for de monogame, heteroseksuelle parene som holder sammen og som han forakter. Homsene har ikke en større kjærlighetsevne enn heteroseksuelle - nihilistisk forvirring er den samme overalt. Homsene har en seksuell praksis avgrenset til onani, de forstår mindre, ikke mer, av seksualitetens vesen.

Bedre å holde sammen på en berghylle enn å kaste seg utfor stupet og vente på at vennene faller?