AVTALE?: Knut Arild Hareide har holdt brede flertall i Viken og Oslo bystyre for narr. Plutselig er alle avtaler ugyldige med mindre regjeringen får bygge en motorvei som mangler lokal støtte, skriver innsenderen. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
AVTALE?: Knut Arild Hareide har holdt brede flertall i Viken og Oslo bystyre for narr. Plutselig er alle avtaler ugyldige med mindre regjeringen får bygge en motorvei som mangler lokal støtte, skriver innsenderen. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Vis mer

DEBATT

Fornebubanen

Høres ut som en dårlig spøk

Fornebubanen har gått fra å være et sentralt borgerlig valgkampløfte, til å bli et gissel for å bygge ut en motorvei.

Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Arild Hermstad
Arild Hermstad Vis mer

I 2013 lovet de borgerlige partiene at Fornebubanen skulle bygges raskest mulig om det ble borgerlig flertall. «Vi kan begynne å bygge banen allerede nå» sa daværende KrF-leder Knut Arild Hareide.

I dag er Hareide samferdselsminister, og vi har hatt sju år med borgerlig styre. Man skulle tro at folk allerede kunne reise raskt og miljøvennlig fra Fornebu til Oslo på en splitter ny T-banelinje. Slik er det ikke.

Det var derfor ikke så rart at Statens vegvesen jublet den 10. juni i år, da de signerte avtalen med Oslo og Viken som sikret lokal finansiering. Endelig skulle vi få den største utvidelsen av T-banen siden krigen!

Gleden ble kortvarig. Bare tre uker etter Hareides fagetater ga grønt lys for Fornebubanen, snudde samferdselsministeren: I et brev til Oslo og Viken skrev han at han ikke vil stå ved sine løfter om å gi 8,1 milliarder til Fornebubanen med mindre fylkene også går med på det forurensende og trafikkøkende motorveiprosjektet E18-Vestkorridoren.

Det er, for å sitere Aftenpostens kommentator Andreas Slettholm, «et merkelig spill». Motorveien har nemlig aldri tidligere vært et premiss for å bygge banen. Alle som ser på kartet, forstår at det er unødvendig å bygge motorvei gjennom Bærum for å bygge T-bane til Fornebu.

Hareide har dermed holdt brede flertall i Viken fylkesting og Oslo bystyre for narr. Plutselig er alle avtaler ugyldige med mindre regjeringen får bygge en motorvei som mangler lokal støtte. Motorveiplanene er i strid med klima- og miljøpolitikken både lokalt og nasjonalt, og vil gi mer kø, kork og kaos, i tillegg til skyhøye bompenger.

Regjeringens eget fagorgan Miljødirektoratet uttalte seg om E18-prosjektet i august 2017. Deres hovedkonklusjon var at prosjektet innebar «økt risiko for økte klimagassutslipp og en utvikling som ikke er klimavennlig». De konkluderte også med at «foreliggende utbyggingsplaner medfører en kapasitetsøkning for veisystemet vest for Oslo som helhet». Det samme sier et samlet fagmiljø innen transportforskning: større og bredere veier gir bare mer kø.

I Oslopakke 3-avtalen fra 2016 fastslår Oslo og Akershus at det ikke foreligger lokal enighet om utforming av veien, og anmoder regjeringen om å komme tilbake med nye planer som ikke øker veikapasiteten.

Denne våren vedtok Stortinget likevel at de vil bygge en kapasitetsøkende E18. Men veien mangler stadig lokal finansiering, fordi Viken fylkeskommune har trukket sin lånegaranti. Nå vil Hareide bruke Fornebubanen som gissel, og samtidig nekte å innfri allerede inngåtte avtaler som skal gi milliarder til miljøvennlige samferdsel.

Norges to mest folkerike fylker og flere kommuner skal straffes fordi vi forsøker å overholde regjeringens egne trafikk- og klimamål. Vi kan bare få statlige midler såframt vi går med på å øke trafikken og forurensingen.

Det høres ut som en dårlig spøk fra Hareide: Da han tiltrådte fortalte han begeistret at han ville sette klimahensyn øverst på prioriteringslista. I stedet velger han å sette både Fornebubanen og kollektivsatsingen i hovedstadsområdet i fare. Oslo og Viken ser nå ingen annen løsning enn å utsette kontrakter som skulle vært inngått i begynnelsen av juli. Dette kan bety utsatt oppstart av prosjektet.

Det viser også en skremmende arroganse fra de borgerlige partiene: Lokalvalget i fjor var både et miljøopprør og et bompengeopprør, og de borgerlige tapte makten flere steder i hovedstadsområdet. Nå vil de likevel innføre en vei som både gir mer forurensing, mer kø og mer bompenger, og løpe fra sitt valgløfte fra 2013 om å bygge Fornebubanen.

«På fruktene skal treet kjennes», sier skriften. Med Hareides inntreden i regjeringen har vi fått en statsråd som ikke vil prioritere klima, som ikke respekterer lokaldemokratiet og som ikke lytter til faglige råd fra miljø- og transporteksperter.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer