Hosianna, det er jazz

For de fleste er palmehelga synonymt med begynnende påske og dertil hørende herligheter. For noen av oss innvarsler palmesuset også Vossa Jazz, og når tonene fra Ketil Bjørnstads bestillingsverk «Grace» fyller Voss Idrettshall i kveld, markerer det åpningen av så vel festival som årets norske jazzfestivalsesong. Hvordan ser den ut?

  • De hittil publiserte festivalprogrammene - Vossa Jazz, Maijazz (Stavanger), Kongsberg, Molde og delvis Nattjazz (Bergen) - røper ambisjoner. Et pent knippe av jazzens internasjonale toppnavn blir å høre i Norge mellom nå og oktober. Joshua Redman, John Scofield, Pat Metheny og Michael Brecker er bare noen av dem - og den populære unge norske jazzen er sterkt representert. «Taperne» er så langt de godt voksne norske musikerne, og det gjenstår å se om festivalprogrammene for Oslo, Haugesund og Lillehammer kan balansere totalbildet.
  • Vossa Jazz markerer også starten på Rikskonsertene/Norsk Jazzforums meget interessante prosjekt Jazzintro 2000 . Denne rekrutteringsstimulansen består av en konsertserie der åtte unge band, utplukket på basis av innsendt materiale, skal konkurrere om tittelen «Årets unge jazzutøvere». Etter «kvartfinaler» på Voss og i Stavanger, Bergen og Kongsberg, kåres vinneren etter finalerunde i Molde og honoreres med en nasjonal turné. Molde-festivalens kontaktnett sikret i tillegg fjorårsvinneren, trioen Urban Connection, besøk på de 10 ledende europeiske jazzfestivalene.
  • Også i år lokker festivalene med eksklusive konserter. Vossa Jazz har Bjørnstads bestillingsverk og premierekonserten for Nils Petter Molværs «Khmer»-oppfølger, og i tillegg et spennende møte med italiensk jazz. Blant annet kommer klarinettisten Gianluigi Trovesi og trekkspilleren Gianni Coscia til Voss med en splitter ny ECM-innspilling med «forord» av Umberto Eco. Stavanger byr på den portugisiske sangerinnen Maria Joao og Stavanger Symfoniorkester, Bergen på Sissel Kyrkjebø i samsang med Diana Krall og Molde blant mye annet på Chick Corea som «Artist in residence». Slike «bare hos oss»-begivenheter er blitt viktige i kampen om festivalpublikum, men først i slutten av oktober får vi vite hvem som har «vunnet» årets jazzfestivalsesong.