Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Høyres angrep på mediene

Det haster med nye mediepolitiske grep for å bidra til fortsatt sterkt mediemangfold i Norge.

 UTFORDRING:  Digitalisering, fall i annonseinntekter og skarp internasjonal konkurranse utfordrer samtlige norske medieaktører, skriver Arild Grande. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
UTFORDRING: Digitalisering, fall i annonseinntekter og skarp internasjonal konkurranse utfordrer samtlige norske medieaktører, skriver Arild Grande. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer
Meninger

Til stadighet får vi høre fra Høyres talspersoner at norsk mediepolitikk er konserverende og fører til lite innovasjon. Jeg får ikke helt julefred før jeg får tatt til motmæle. Norsk mediepolitikk har vært en internasjonal suksess få land kan måle seg med. Vi har større mangfold enn noen andre. Norske medier vinner internasjonale priser. Norge er kanskje verdens mest velfungerende mediemarked. Nå skjer det imidlertid store og raske endringer i dette landskapet. Digitalisering, fall i annonseinntekter og skarp internasjonal konkurranse utfordrer samtlige norske aktører. Det haster derfor med nye mediepolitiske grep for å bidra til fortsatt sterkt mediemangfold i Norge.

Når Høyres talspersoner er så tydelige på at de mener at politikken er feil, må man kunne forvente at de har nye ideer og bedre løsninger. Jeg utfordret derfor kulturminister, Thorhild Widvey, til å redegjøre for hvilke forslag regjeringen har fremmet for Stortinget. Svaret må være flau lesning for høyrefolk, hun nevner bare to(!) tiltak: Plattformnøytralt produksjonstilskudd og nullmoms. Begge sakene er viktige. Den første ble igangsatt av den rødgrønne regjeringen. Den andre ble regjeringen tvunget til å gjennomføre av stortingsflertallet.

Men det mest alvorlige med høyresidens retorikk er at de avslører en manglende kjennskap til mediebransjen. Regjeringen har nemlig foreslått en rekke tiltak som ville gjort situasjonen for norske medier verre, hadde det ikke vært for KrF og Venstre. Kutt i produksjonstilskudd, kutt i tilskudd til samiske aviser, kutt i tilskudd til Institutt for journalistikk og forslaget om å innføre moms på papiraviser, er bare noen av kuttforslagene. For den som har besøkt norske medier er det helt andre ord enn konserverende og manglende innovasjon som står igjen. Bransjen er blant de mest dynamiske og framtidsrettede. Og hver dag sørger de for å oppfylle sitt samfunnsmandat: å gi deg og meg nyheter og innsikt.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media