Høstens beste soundtrack

Det er et luksuriøst og spøkelsesaktig preg over Portisheads naturlige etterfølgere.

En av årets beste engelske musikknyheter ble skapt i en avsidesliggende bungalow utenfor Bath i Sør-England. Filmkomponist Will Gregory og vokalist i stjerneklassen, Alison Goldfrapp, blander elementer fra kabarettradisjonen og 60-talls-pop med episke filmmusikk-arrangementer og tripphoppfølelse på «Felt Mountain». Som en krysning mellom Shirley Bassey og Portisheads Beth Gibbons framkaller Goldfrapps stemmebruk perfekt harmoni, blå lengsler og isende ubehag på samme tid. Goldfrapps musikalske uttrykk er av en tidløs karakter, men samtidig er «Felt Mountain» en naturlig og etterlengtet forlengelse av det Portishead holdt på med på slutten av 90-tallet. Goldfrapps sound er ikke basert på programmeringer på samme måte som Portishead, men har mye av den samme orkestrerte storheten og atmosfæriske ambivalensen over seg.

For skjebnetung grubling, høytflyvende drømmer og intens tilstedeværelse finnes det knapt nok noe bedre soundtrack enn «Felt Mountain» denne høsten.