Høstens høydepunkt

Vittig, tragisk og elegant eksistensialisme - et lite høydepunkt i bokhøsten.

BOK: Ordet «distrahere» kommer fra latin. Det er satt sammen av verbet trahere, «trekke», og forstavelsen dis -   som kan bety «unna», eller «fra hverandre».

Selve opplevelsen av å bli distrahert, følelsen av å bli trukket unna i tankene, satt til side for et øyeblikk, er så grunnleggende at den kan virke triviell.

Med «De nysgjerrige» har Hans Petter Blad gjort den til omdreiningspunkt for en hel roman.

Det er likevel ikke noen grunn til å frykte resultatet: Blad følger opp den fine debuten fra 2002 med ei bok som er både innsiktsfull og engasjerende, båret oppe av en prosa som på finurlig vis spiller ut sin egen humor og dype, dype tristhet.

«En av farene ved genuint å forsøke å betrakte verden rundt seg er at man, nesten uten selv å være klar over det, lar tankene gli i retninger man ikke er fortrolig med,» bemerker jeg-personen Nikolai for seg selv ved bokas begynnelse, på en date ved et parisisk kafébord med en svensk studine han ikke klarer å snakke med. «De nysgjerrige» utspiller seg i det hele tatt mye på franske kafeer, i forelesningssaler eller på små rom i studentbyens store bygninger, hvor famlende gjestestudenter som Nikolai forsøker å føle seg hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På komisk vis

For dem som får utløst sine litterære alarmer ved synet et sånt miljø, kan jeg trøste med at «De nysgjerrige» bare delvis er en studentroman. Konteksten er altså ikke valgt fordi den er vagt stemningsfull, men fordi den på komisk vis kroppsliggjør bokas grunnleggende tematikk, gjennom alle de nivåer av kunstlet indirekthet den kan by på: den stedsløse stemningen på studentbyen, det fremmede franske språket, det uhåndgripelige litteraturstudiet, ja selv Paris\' altfor velkjente byscenarier.

 STERK BOK: Vår anmelder er imponert over Hans Petter Blads nye roman. Boka foregår mye på franske kafeer og inneholder beskrivelser av omgivelsene som er av høy klasse. Foto: Hans Arne Vedlog
STERK BOK: Vår anmelder er imponert over Hans Petter Blads nye roman. Boka foregår mye på franske kafeer og inneholder beskrivelser av omgivelsene som er av høy klasse. Foto: Hans Arne Vedlog Vis mer

I det stille

Stilt overfor all denne fremmedheten velger Nikolai ganske enkelt å la seg distrahere. Han fortaper seg i verden, betrakter den og beskriver den. Det er selve dette springende, men likevel sylskarpe karakteriseringsarbeidet som skiller fortellerskikkelsen her fra de fleste andre passive noksagtene i de siste tiåras norske litteratur. Gjennom sine distraherte observasjoner får Nikolai tilgang til den særegne makten som ligger i betraktningen, den lett hånefulle gleden som dypt inne kjennetegner en virkelig treffende karakteristikk.

Den gleden (og det hånet) ved beskrivelsen er åpenbart også litteraturens egen, et stykke på vei. Det er ikke minst Nikolais beskrivelseskunst som i lange trekk gjør «De nysgjerrige» til en sann svir å lese, med sine deadpan-skildringer av franske konversasjons-kurs eller studentlivets bekymringer. Du skal dermed ikke langt ut i romanen før du også som leser kan kjenne på den sjarmen som Nikolais tilbaketrukne liv har å by på, med sin blanding av gode bøker, fjerne bekjentskaper og fiffige funderinger.

Derfor er det så ubehagelig å være med når tragedien inntreffer.

Det skjer umerkelig, i det stille, og boka fortsetter som om ingenting har hendt. Men både vi som leser og dem vi leser om skjønner litt etter litt at alt er forandret. Når den oppdagelsen synker inn, blir det samtidig lettere å forstå hvorfor «distrahere» på latin også kan bety rive i stykker, revne.

Hamlets dilemma

Mens Nikolai stille går seg vill i sine egne omveier, slutter samtidig «De nysgjerrige» å være en morsom generasjonsroman. I stedet føyer den seg til en lang og ærefull litterær tradisjon for meditasjoner over handlingen, og selve refleksjonens forbannelse.

Da kommer endelig også tekstens krøkkete, solstadianske setningskonstruksjoner til sin fulle rett, som det ytterste uttrykket for fortellerens evige nølen. Med sitt portrett av en vimsete og studentikos norsk Hamlet har Blad skrevet en av høstens smarteste og mest overbevisende norske romaner.MELD DEG PÅ LITTERATURAVISA. DEN ER GRATIS: