Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hot & harry

Den er syntetisk, uformelig og kommer i grelle farger. Men P3s Mona B. Riise (30) elsker den.

Programlederen i P3s «Pullover» er blant flere som spår at trailerkapsen blir sommerens store landeplage.

- På 1800-tallet var det ansett som ufint å gå uten hatt, i dag er det stort sett utskudd og aristokratiet som bruker det. Jeg får ofte høre av folk at kapsen min er for stor, men tenk hva du får se på en vanlig dag på Øvrevoll galoppbane, da snakker vi møllehjul! Det handler bare om hva man liker og ikke liker, ler Mona B. Riise.

Inn i varmen

Trailerkapsen, tidenes mest belastede hodeplagg, har vært selve symbolet på white trash i 50 år.

Nå har den blitt plukket opp av ungdomskulturer og moteskapere verden over.

- Rockere og hiphopere har brukt trailerkapsen flittig i noen år nå, men det store motegjennombruddet har først kommet det siste året. Nå får du til og med kjøpt den på H&M, noe som ville vært utenkelig for få år siden. Man har brukt opp alle rikmannssymbolene i fashion, så nå hentes trashen opp, forteller hun videre.

Stor samling

Mona oppdaget trailerkapsen i 1992, da hun var på en reise i Mellom-Amerika. Dit sendte USA mye gamle klær de ønsket å kvitte seg med, en form for u-hjelp.

Deriblant trailerkapser.

- Både kvinner og menn brukte kaps, for det var jo veldig praktisk når man skulle jobbe ute. Den skygger for sola, har masse luftehull, og den strammer ikke. Jeg fikk en kaps med bilde av en tiger i gave av en venn der, siden har jeg vært frelst. I dag er jeg vel den lykkelige eier av over 50 trailerkapser, og det blir stadig flere, sier Mona.

Familiens svarte får

Kapsen som et populært hodeplagg fikk sitt store gjennombrudd i USA på 30-tallet. Det var depresjonstider, og folk trengte symboler for å få stimulert fellesskapsfølelsen. Baseballkapsen med forskjellige lagnavn på ble en samlende faktor, og kjempesuksess. Siden har andre varianter av kapsen brukt den samme oppskriften.

Trailerkapsen kommer naturlig nok med forskjellige logovarianter av motor-, lastebil- og bensinmerker.

- Trailerkapsen har alltid vært det svarte fåret i kapsfamilien. Mer uformelig, høyere og grellere enn de andre, den er liksom så drøy! Å gå med en trailerkaps er et statement, som krever litt guts. Mora di kan gå med en baseballkaps, men du vil neppe se henne med en trailerkaps med Mobil-logo på, selv om det hadde vært hyggelig, slår Mona fast.

Komfort i høysetet

Ved siden av trailerkapsen har også joggeskoene og den tradisjonelle grilldressen gjort sitt inntog som trendplagg. Funksjonalitet og komfort er for første gang på lenge satt i høysetet i motebransjen.

- Jeg synes trailerkapsen er et genialt hodeplagg. Den er behagelig å ha på, ser kul ut, og best av alt, man sparer penger på frisørtimer. Du har aldri en dårlig hårdag med trailerkaps, sier Mona.

I fjor var det solskjermen som regjerte som ledende moteplagg på Europas mange festivaler. I år tyder alt på at det er duket for trailerkapsen.

- Ingen tvil om at trailerkapsen blir årets festivalfarsott. Det skal bli gøy å se hiphopere, rockere, electroclashere, streite folk og sosser som alle går med samme hodeplagg. Det er selvfølgelig for godt til å vare, men man får glede seg mens man kan. Og det er alltid nye ting på gang. Neste år blir det turban, avslutter Mona.

COCKTAILKAPS: Mona B. Riise sverger til trailerkapsen ved i alle anledninger. Rød trailerkaps med matchende kjole er en sikker vinner i ethvert cocktailselskap.
SPUTNIK: Norges mest kjente kapser?
KAPSER: Eminem trer stadig en kaps over hodet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media