Hovedstadsbilder i hybridens tegn

50 år etter at Oslo rådhus åpnet for sin monumentale og samstemte kunstneriske hyllest til hovedstad og nasjon, slår byens Kunstforening dørene opp for en utstilling om den atter jubilerende metropolen under tittelen «Status Oslo 1000/2000».

Det har blitt en tilstandsrapport i forandringens tegn for både bybilde og kunstneriske uttrykk.

  • Selv om asfaltjungelens Oslo ble særegent skildret av Reidar Aulie, Anders Svarstad og Olav Strømme, var byens liv lenge et underordnet tema i forhold til bygdemotiver og landskap i norsk kunsthistorie. Derfor ble det nærliggende å ty til et engelsk begrep som «cityscape» i møtet med Magne Ryghs nye maleriske grep på de urbane omgivelser i 80-åra, hvor lokalkoloritten skrek i neonskingrende farger og storbyens stress satt i strøket. Men det kunne også - som i det aktuelle «Storm over Wessels plass» - leses inn metaforer for forandringens vinder i hans flyktige syner.
  • Terje Moe har siden sin klaustrofobiske karakteristikk av henfarne Valkyrieplass t-banestasjon, malt inn den tause fremmedfølelsen i omgivelsene. I «Skippergata september 99» legger han også en betydningsmettet tidsakse med usynlige kommunikasjonslinjer inn i og ut fra den visuelt suggestive veibanen.

Enda mer sammensatt er Jenny Alnæs' «Odyssé Oslo 1000», hvor fotografiske fragmenter fra dagens muslimske handlegater og sakrale minner om middelalderbyen overlapper og speiler seg i hverandre. Rutenettet av motstridende fotobrokker bindes likevel sammen gjennom lysprikker over Oslos trafikkårer, som er perforert gjennom bildet til tegn på urban modernitet.

  • Lill-Ann Chepstow-Lusty har glimt i øyet med sitt fotografisk blikk for de komiske kollisjoner og språklige hybrider i flerkulturens Oslo, slik som i bildet av gatekjøkkenet med skiltet «Viking kebab». Humoren får derimot en mørk grunn i Pierre Lionel Mattes slagkraftige sammenkoblinger. Han viser små norske trehus på nasjonalt selvhevdende søyler av bjørkestamme og flaggstang, som også tar form av byvoldens baseballkøller. Da er det godt å se fotografiene fra hovedstadens satsing på Bård Breiviks optimistiske visjon, skulpturparken i Gamlebyen som i Oslo-dikter Rudolf Nilsens ånd bygges over håpet til menneskelig mangfold på norsk-kinesisk steingrunn.