Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Hovlands bok er et storverk

I går ble Henrik Hovlands roman «Amputasjon» slaktet av Dagbladets bokanmelder Øystein Rottem. - Jeg vil gratulere Hovland. Når en forfatter slaktes i Dagbladet på moralsk grunnlag, betyr det at han har noe å fare med, sier forfatter Stig Sæterbakken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les Rottems anmeldelse

Sæterbakken skrev sist torsdag en kronikk i Dagbladet hvor han etterlyste litteraturkritikk som tar for seg det innholdsmessige i bøkene. Ikke bare språk og form. Nå reagerer han på gårsdagens anmeldelse av Henrik Hovlands roman «Amputasjon».

Moralsk avsky

- Rottems anmeldelse er forbilledlig fordi han som anmelder reagerer så spontant og oppriktig på ei bok. Det som er synd og problematisk, er at hans moralske avsky avspeiler seg i hans litterære vurdering av boka. Det blir en umerkelig overgang fra vurderingen av det livssynet Rottem mener kommer til uttrykk, og romanens litterære kvalitet. Når en anmelder reagerer moralsk, tror jeg det ofte resulterer i en negativ anmeldelse av boka som kunstverk. Det skjer ofte, men gjerne fordekt. Ikke så åpent som her, sier Sæterbakken, som selv har skrevet omdiskuterte bøker som gir leserne moralske utfordringer. Han opplever ofte at lesere sier «menneskesynet er for jævlig, men jeg liker bøkene dine».

- Det kan virke som alminnelige lesere er flinkere til å se kvaliteten i bøker som byr dem imot, enn det anmeldere er.

- Sterk realisme

- Jeg mener «Amputasjon» er et litterært storverk, en av de aller vesentligste norske romanene på svært lang tid. Som kunstverk er boka formfullendt. Den tok fullstendig pusten fra meg. Den har et hardt uttrykk for en ekstrem livserfaring. De småtingene Rottem plukker fram som dårlige, er eksempler på en gjennomført antiestetikk. Det blir umulig å snakke om klossete setninger. De klossete setningene sitter som støpt, sier Sæterbakken.

Han ser på romanen som en veldig menneskelig skildring fra erfaringens absolutte ytterkant.

- Det Rottem kaller krigsfascinasjon, ser jeg som en nøyaktig og sannferdig beskrivelse av en menneskelig tilstand. En veldig sterk og absurd realisme.

- Sjelden utgivelse

Ifølge Sæterbakken har vi med «Amputasjon» endelig fått en norsk roman som viser tenner.

- Hvis boka skulle vært skrevet som en god velmenende roman, ville det blitt en katastrofe. Det ville bare blitt enda en dirty realismefortelling om sjarmerende white trash. I den grad boka moraliserer, gjør den det fra en annen kant enn vi er vant til. Det gjør den til en sjelden norsk utgivelse. Romanen setter også under debatt hva slags vokabular litteraturkritikken står igjen med den dagen vi står overfor et storverk. Det utropes litterære sensasjoner flere ganger hvert år. Hva slags ord kan da brukes på et storverk, som vi her står overfor? spør Sæterbakken, og avslutter:

- Dette er ei enestående bok i enhver forstand av ordet. En usedvanlig sterk beskrivelse av ensomhet.

Hele Norges coronakart