KOMMENTARER

Høy bevissthet

På årets Øya-festival kan du nyte musikken fra 288 høytsvevende hengekøyer.

VINNEREN:  Et teak fra Canada stakk av med seieren i 120 Hours, verdens største arkitektkonkurranse for studenter.
VINNEREN: Et teak fra Canada stakk av med seieren i 120 Hours, verdens største arkitektkonkurranse for studenter. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

I 2010 startet tre studenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo det de trodde skulle være en lokal konkurranse ved AHO. Hans Martin Halleraker, Peter Brand og Magnus Asker Pettersen savnet engasjement blant studentene og ville lage en konkurranse som tvinger deltakerne til å reflektere over sin rolle som arkitekter og samfunnsborgere. Oppgavene skulle ta for seg aktuelle diskusjoner både blant arkitekter og i en større offentlighet.

Et ubeskjedent mål for en studentkonkurranse, må man kunne si, men fire år seinere er 120 Hours blitt verdens største i sin sjanger, med deltakere fra hele verden. Da oppgaven ble offentliggjort på nettstedet ArchDaily 17. februar, hadde 1600 lag meldt seg på, en dobling fra fjorårets 780. Da fristen gikk ut 120 timer seinere, hadde 610 lag fra 83 land levert forslag, mot 260 i fjor.

Den overordnede tematikken for årets oppgave ble presentert et par uker tidligere. Studentene ble utfordret til å komme med nye tanker om hva man forbinder med bærekraft innen arkitektur og samtidig skape en opplevelse for publikum. Man la også på en overraskende teaser: Målet er at vinnerprosjektet skulle bygges i Oslo i løpet av sommeren.I fjor var oppgaven å utforme en ny cruiseterminal i Geiranger og året før var det en bakgård i Trondheim som skulle transformeres. Årets «kunde» skulle vise seg å være en festival på flyttefot. Øya-festivalens nye tilholdssted er Tøyenparken og studentene ble bedt om å lage et konsept som utvider vårt begrep om bærekraftig arkitektur. Bærekraft vil altfor ofte si at «grønne» materialer og teknologi fungerer som erstatning for arkitektonisk uttrykk og utfordringen er å tenke stort. Som det står i briefen, er det «alltid den mest briljante ideen som vinner».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer