Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Høyhælt henførelse

Trekk pusten dypt - Beyoncé Knowles' soloalbum er så å si feilfritt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

CD: Destiny's Child har siden den selvtitulerte debutplata fra 1997 posisjonert seg helt i toppsjiktet av amerikansk populærmusikk. Og det har lenge vært klart at det er Beyoncé Knowles som er gruppas superdiva. Selv om hun er det siste av de tre medlemmene som gir ut soloplate - Michelle Williams' «Heart To Yours» kom i 2002, Kelly Rowlands «Simply Deep» kom i vinter - viser hun at hun står støtt i sine designersko der de andre snublet i skolissene.

På «Dangerously In Love» skrider hun til verket, som alltid like profesjonell, men også med en aggressiv seksualitet og florlett vokalføring vi bare har sett glimt av hos Destiny's Child. Men så spilte også Diana Ross i sin tid inn «Love Hangover» uten The Supremes.

På åpningssporet «Crazy In Love» kombineres Chi-Lites «Are You My Woman» og Jay-Zs tiltalende arroganse i en av årets mest dramatisk forførende singler. Sammen har Beyoncé og Jay-Z flere magiske øyeblikk i løpet av plata. En uskyldig sommerflørt blir for eksempel ikke mer oppløftende enn «That's How You Like It».

Men Jay-Z er selvfølgelig ikke den eneste mannen i Beyoncés liv. Med Sean Paul blir det skittenrytmisk på dansegulvet i «Baby Boy». Dessuten vet silkelakenlegenden Luther Vandross å kontrollere de emosjonelle spakene i «The Closer I Get To You». Stilsikkert stjeler Beyoncé både fra Donna Summer og Shuggie Otis, og den avkjølende gitarsoloen og den Minnie Ripperton-aktige ekstasen på «Speechless» er verdt hele albumet alene.

Det blir en bra sommer.