Høykonjunktur - for ulykker

I sommer har vi vært vitne til en rekke tragiske ulykker både på veiene og på sjøen. Nesten daglig rapporterer mediene om at mennesker er blitt drept eller alvorlig skadet i ulykker. En slik ulykkessommer har vi ikke hatt siden midten av åtti-tallet, nærmere bestemt i 1986, som var et rekordår for trafikkulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Også den gang var det økonomisk oppgang, «kjøpefest» og jappetid. Og det virker som det nærmest er en lovmessighet at ulykkestallene øker i økonomiske oppgangstider. Hvorfor er det slik? Er det så enkelt som det hevdes fra ulike eksperter at vi i oppgangstider gir mer blaffen, at vi tar sjansen på å få fartsbøter, at vi blir mer skjødesløse - eller er det andre forklaringer?

Vi har ikke alle svarene på hvorfor ulykkestallene øker i oppgangstider, men vi vet en god del. For det første vet vi at trafikkomfanget øker i gode tider - og dermed vil det med statistisk lovmessighet bli flere ulykker. Det er et faktum som mange har lett for å overse. Når trafikken hittil i år har økt med tre prosent, så innebærer det at vi statistisk sett kan regne med at også ulykkene vil øke med tre prosent, hvis alt annet er likt.

Nå er det sjelden at alt annet er likt. En trafikkøkning innebærer at det kommer nye trafikanter inn i systemet med relativt liten kjøreerfaring. Oppgangstider fører til at ungdom i større grad kan kjøpe seg bil, at mange husholdninger går til innkjøp av en bil nummer to, eller motorsykkel, i tillegg til at det kjøres mer. Dette betyr at i gode tider får vi et relativt stort innslag av uerfarne førere, som kjører mye, mens vi i nedgangstider får den motsatte tendensen. Når innslaget av uerfarne førere øker i trafikken, øker også ulykkestallene gjennom to ulike mekanismer. For det første er det godt dokumentert at risikoen reduseres med økende erfaring. Bare i løpet av det første året man har førerkortet synker risikoen med 50 prosent, og det er særlig risikoen for å kjøre av veien som blir redusert. For det andre innebærer økt innslag av uerfarne førere at trafikken blir mer sammensatt. Det betyr at risikoen for å bli involvert i ulykker antakelig også øker for erfarne førere fordi trafikken blir mindre forutsigbar (de uerfarne førerne oppfører seg annerledes).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer