PRISKONKURRANSE: - Når selgerne lett kan se hva konkurrenten selger samme produkt for, vil de raskt skjønne at priskonkurranse ikke lønner seg, skriver artikkelforfatteren. Foto:  Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix
PRISKONKURRANSE: - Når selgerne lett kan se hva konkurrenten selger samme produkt for, vil de raskt skjønne at priskonkurranse ikke lønner seg, skriver artikkelforfatteren. Foto:  Foto: Cornelius Poppe / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Prisportalen

Høyre er gjenkjennelig

Velfungerende konkurranse er ett av de aller beste forbrukerpolitiske tiltakene. 

Meninger

Dagbladets «andreleder» 1. desember trekker litt retorisk opp det de mener er nye toner fra Høyre. Tema er at vi ikke vil ha en prisportal for dagligvarer.

Jeg kan berolige både Dagbladet og avisens lesere. Høyre er FOR konkurranse, og MOT formynderstat. Nettopp derfor stopper vi prisportalen. Velfungerende konkurranse er faktisk også ett av de aller beste forbrukerpolitiske tiltakene – ingen ting er jo bedre enn at mange må slåss om din gunst, for da strekker de seg langt for å få nettopp den.

Prisportaler virker forskjellig i ulike markeder. Når mange aktører selger få og like produkter, vil økt åpenhet om priser føre til sterkere konkurranse. Som i strømmarkedet og i bankmarkedet. Derfor er prisportaler i slike markeder konkurranse- og forbrukerpolitisk bra.

Dagligvaremarkedet er derimot helt annerledes. Her er det for alle praktiske formål bare tre aktører som selger svært mange og ulike produkter. I et slikt marked vil de få selgerne ha betydelig bedre nytte av økt prisinformasjon enn de mange kjøperne.

Når selgerne lett kan se hva konkurrenten selger samme produkt for, vil de raskt skjønne at priskonkurranse ikke lønner seg. Om en prisportal er konkurransefremmende avhenger altså av risikoen for å bedre muligheten for samarbeid aktørene imellom. I et marked med mange aktører på hver side, vil en slik koordinering ikke vare lenge, men med få er det stor sannsynlighet for at det utvikler seg et stilltiende samarbeid når prisinformasjon er kjent.

Konkurransesituasjon er utfordrende i dagligvaremarkedet. Tre aktører dominerer markedet. Konkurransen øker ikke ved å gjøre det lettere for dem å koordinere prisene sine.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook