FOR VIKTIG: Norske elever er for viktig til at forslag som kan gjøre skolehverdagen bedre blir avfeid som vås av stortingspolitikere, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
FOR VIKTIG: Norske elever er for viktig til at forslag som kan gjøre skolehverdagen bedre blir avfeid som vås av stortingspolitikere, skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: NTB scanpixVis mer

Leksefri skole:

Høyre skyver lærerne foran seg

Mathilde Tybring-Gjedde prøver å avpolitisere skolepolitikken til Høyre.

Meninger

For ikke lenge siden var AUF ute og mente at lekser reproduserer sosiale forskjeller og at vi derfor bør fjerne lekser i skolen. Leder i utdanningsforbundet, fagforeningen for norske lærere, Steffen Handal mente forslaget var verdt å teste ut, såframt man evaluerte konsekvensene av et forsøk. Så kom Høyre på banen og sa at Arbeiderpartiet detaljstyrte den norske skolen og ikke visste læreren tillit.

Hvem skal vi stole på? Fagforeningen til norske lærere som faktisk har lærere som medlemmer eller det politiske partiet som avskilter lærere som har jobbet i skolen i mange år og som vil detaljstyre hvordan skolene i Norge gjennomfører skolegudstjenester, mens de samtidig snakker om tillit.

Ina Libak, nestleder i AUF
Ina Libak, nestleder i AUF Vis mer

Høyre har for vane å påta seg rollen som ombud for grupper så fort de er uenig med andres forslag. Mathilde Tybring Gjedde rykket ut på Twitter og påsto at Arbeiderpartiet ikke hadde tillit til lærerne så fort saken var på trykk.

Det hun glemte å si var at det er politisk ønsket fra Høyre å bevare leksene i skolen. Det er beskrivende for hvordan Høyre skyver grupper foran seg for å slippe å tenke nytt i politikken.

Men om det skal være lekser i skolen eller ikke, er et for viktig spørsmål til at Høyre skal få avfeie det ved å skyve tilliten til læreren foran seg. Sannheten er at Høyre har tillit til læreren så lenge læreren er enig med Høyre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For eksempel har Utdanningsforbundet mange ganger løftet at det er for mye rapportering og måling i den norske skolen, men de overveldende rapporteringskravene ønsket ikke Høyre gjøre noe med fordi de er politisk uenig.

Heller ikke da Utdanningsforbundet rykket ut mot den massive avskiltingen av lærere som Høyre legger opp til bryr de seg, det er nemlig Høyres egen politikk.

Hva slags retning man ønsker for skolen er politisk, og da er det helt naturlig at det løftes politiske forslag.

Vi ønsker vi å teste ut leksefri skole fordi vi ser at lekser forsterker forskjeller. Da er det klokt å se på om det finnes en erstatning for leksene som er bedre.

Norske elever er for viktig til at forslag som kan gjøre skolehverdagen bedre blir avfeid som vås av stortingspolitikere.

Forslaget om leksefri skole handler om å følge opp forskningen som viser at lekser reproduserer forskjeller. Skolen er den viktigste arenaen vi har til å gi alle mulighet for jobb og et godt liv.

Når vi ser at lekser er et hinder for dette, har vi et ansvar for å prøve ut løsninger som kan bøte på den utfordringen, også leksefri skole som Høyre er uenig i.

For i motsetning til høyresidens mange ideologisk teoretiske forslag, bygger forslaget om en leksefri skole på forskning og positive resultater fra tidligere forsøk.

Det er helt lov å være for lekser slik Høyre er. Det er også lov å være uvillig til å teste nye forslag som kan gjøre skolen bedre. Men da må Høyre ta debatten, ikke klistre merkelapper på motstanderne.

Å skape en skole som utjevner forskjeller er politisk, jeg vil hevde mer politisk enn én dag i kirka før jul eller ikke.

Det er grunnen til at vi løfter forslaget om leksefri skole.