DEBATT

Debatt: Oslo-skolen

Høyre slår alarm når Oslo-skolen styres rett på grunn

Altfor mange barn snakker for dårlig norsk til å følge undervisningen. Det er kanskje Oslo-skolens største utfordring.

PÅ GRUNN: Ap har overlatt ansvaret for skolepolitikken til SV, og flaggskipet i norsk skole ser ut til å styres rett på grunn, skriver innsenderne. På bildet besøker kronprinsparet og ordfører Marianne Borgen (t.v.) Linderud skole i Oslo i mai i år. Der fikk de se prosjektet «Forskjeller». Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
PÅ GRUNN: Ap har overlatt ansvaret for skolepolitikken til SV, og flaggskipet i norsk skole ser ut til å styres rett på grunn, skriver innsenderne. På bildet besøker kronprinsparet og ordfører Marianne Borgen (t.v.) Linderud skole i Oslo i mai i år. Der fikk de se prosjektet «Forskjeller». Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

For drøyt ti år siden ga daværende kunnskapsminister Øystein Djupedal seg selv og partiets skolepolitikk strykkarakter. «SV har nok til tider tatt litt for lett på dette med kunnskap» sa han og innrømmet at det hadde vært feil å ikke stille krav til elevene og konkluderte med at «barna må lære å lese».

Etter å ha mistet regjeringsmakten i 2013 konkluderte Ap på sin side med at det hadde vært feil å overlate skolepolitikken til SV. Nå gjentar historien seg. Ap har overlatt ansvaret for skolepolitikken til SV, og flaggskipet i norsk skole ser ut til å styres rett på grunn.

Høyre mener skolen er til for elevene og at fokuset skal være på elevenes læring. Derfor hadde vi tre overordnede føringer for alt arbeid i skolen.

1: Alle skal lære mer ved at elevenes grunnleggende ferdigheter og kunnskaper i basisfagene norsk engelsk og regning skal styrkes.

2: Flere elever og lærlinger skal fullføre og bestå videregående opplæring.

3. Alle skal ha et godt lærings- og arbeidsmiljø, preget av ro og orden.

«SV-skolens» tre overordnede føringer er; 1. Tidligere innsats. 2. Positiv forskjellsbehandling. 3: Tillit og handlingsrom. Alle referanser til ro og orden er luket ut av budsjettdokumenter og andre viktige føringer til Osloskolen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer