SIER LITE: Høyres påstand sier svært lite om hvor «fritt» dette skolevalget er for disse elevene. Det vi i midlertid vet er at dagens system skaper store skiller mellom skolene, skriver skolebyråden i Oslo. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
SIER LITE: Høyres påstand sier svært lite om hvor «fritt» dette skolevalget er for disse elevene. Det vi i midlertid vet er at dagens system skaper store skiller mellom skolene, skriver skolebyråden i Oslo. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Fritt skolevalg:

Høyre stryker på skolefakta

Byrådet ønsker åpen debatt om inntaksordningen til videregående skoler i Oslo. En forutsetning for en god debatt er riktig faktagrunnlag. Her feiler Høyre.

Meninger

I Dagbladet 27. april påstår Høyres Saida Begum at «9 av 10 (Osloelever) faktisk kommer inn på den skolen de har søkt på» (innlegget er justert på nett, red. anm.). Og dette fremstilles som det endelige beviset på at karakterbasert inntak til videregående skole er den beste løsningen. Av denne «bevisførselen» trekker Høyre en slutning om at karakterbasert inntak gir et fritt skolevalg.

Argumentasjonen er i beste fall misvisende. Det som er riktig er at syv av ti elever kommer inn på kombinasjonen utdanningsvalg og skole. Elevene søker jo både utdanningsprogram og skole. Det betyr at en tredjedel av alle elever i Oslo ikke får innfridd førstevalget sitt til Vg1.

Høyres tall om «ni av ti» dreier seg uansett bare om de som kommer inn på førstevalg av utdanningsprogram. Hadde Høyre spurt elevene selv, hadde de fått et klart svar tilbake at valg av skole er svært viktig.

Det blir derfor også misvisende å kalle karakterbasert inntak til videregående skoler for et «fritt skolevalg». Elever som har lave karakterer fra grunnskolen setter neppe opp en skole på førsteplass som de uansett ikke har sjans til å komme inn på!

Høyres påstand sier derfor svært lite om hvor «fritt» dette skolevalget er for disse elevene. Det vi i midlertid vet er at dagens system skaper store skiller mellom skolene.

En annen side ved dagens system er at karakterjaget skaper et voldsomt press på skoleflink ungdom, og unge på tiende trinn har den desidert største forekomsten av sykelig stress, betydelig mer enn både på niende trinn og vg1.

Dette må vi ta på dypt alvor. Altfor mange unge sliter med psykisk uhelse som følge av press og usunn konkurranse. Vi skylder ungdommen vår å gå ordentlig inn i dette, også i en debatt om skolesystemer.

Byrådet har ikke tatt stilling til hva slags modell vi eventuelt skal lande på i Oslo, som alternativ til karakterbasert inntak. Men vi er helt sikre på at vi vil ha debatten.

Derfor vil vi nå sette ned et utvalg som skal se på alle sider ved dagens inntaksordning i Oslo og utrede alternative modeller til det rene karakterbaserte inntaket. De skal ha åpne kanaler, møteplasser og konferanser der alle kan gi innspill og delta i diskusjonen.

Jeg inviterer også Høyre til å delta i denne debatten, men selvfølgelig på et riktig faktagrunnlag.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook