DEBATT

Debatt: Kollektivtrafikk

Høyres håpløse omkamp

Er du lei av å stå som sild i tønne på T-banen? I så fall bør du være bekymret for kommunevalget til høsten.

TRENERER: Når Høyre vil trenere T-banen, argumenterer de for bergenske tilstander i Oslos samferdselspolitikk, skriver innsenderen. Bilde fra T-banen på Majorstua. Foto: Morten Holm / NTB Scanpix
TRENERER: Når Høyre vil trenere T-banen, argumenterer de for bergenske tilstander i Oslos samferdselspolitikk, skriver innsenderen. Bilde fra T-banen på Majorstua. Foto: Morten Holm / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Oslo Høyre har varslet omkamp om det viktigste grepet for å gi bedre plass på banen: en ny sentrumstunnel, som vil fjerne flaskehalsen i sentrum, og dermed gi bedre T-banetilbud for alle innbyggere i ytre by.

Dermed opprettholder Høyre en lang tradisjon: Tidligere Høyre-byråder har nedprioritert arbeidet med å styrke T-banenettet. Da det rødgrønne byrådet tok over i 2015, var det ikke engang satt av penger til det. I stedet engasjerte nemlig de borgerlige seg for å bygge motorvei til folk i Asker og Bærum. Nå ønsker altså Høyre å gå til valg på nye forsinkelser. Det er, om ikke annet, ærlig.

Arbeidet med å finne en trasé for tunnelen har foregått siden 2010. Ruters forslag var på høring i november 2017, og revidert planprogram ble presentert for et år siden. Etter ni års planlegging vil Høyre skrote alle planer til fordel for noe de har knota ned selv. Det er ille nok, men enda verre er det at de går inn for den dårligste løsninga både for folk i ytre by og for folk i sentrum.

Løsninga Høyre velger er ikke noen sentrumstunnel, men en ny trasé som skal gå sånn ca. langs ring 2. Dermed forsvinner hele poenget med utbygginga. Målet er jo å øke antallet avganger inn til sentrum fra ytre by. Men det målet kan ikke nås om banen ikke går til sentrum. Og hva skal vi med bane på Ring 2 når vi heller kan bygge rask og effektiv trikk, og vi allerede har hyppige avganger med stadig mer miljøvennlige og stillegående busser?

Høyre nye trasé skal visstnok legge til rette for byutvikling langs ruta, som ved Sagene. Det samme partiet som har brukt månedsvis på å angripe sine egne gamle planer for fortetting i Smestad-krysset, vil nå tydeligvis heller legge mer utviklingspress på en av byens mest tettbygde bydeler. Heller skyskraper på Sagene enn å akseptere fire-etasjers lavblokk på vestkanten!

Det er rart hvordan engasjementet for fortetting øker jo lenger unna Høyres kjernevelgere man kommer.

I Bergen har vi sett hvordan arbeidet med bybanen har gitt kaotiske tilstander i politikken. Når Høyre nå ønsker å trenere T-banen, argumenterer de for bergenske tilstander i Oslos samferdselspolitikk. Det bør velgerne takke nei til i valget til høsten.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer