Høyres lærerpopulisme

I Stortinget påstår Høyre at det ikke er noe galt med lærerutdanningen, men at institusjonene ikke har gjort jobben med å følge opp. Samtidig fremmer de forslag i Stortinget om å endre den samme utdanningen. Nå må Høyre bestemme seg. Innholdet i lærerutdanningen er for viktig for kortsiktig politisk populisme.

Bidrag fra opposisjonen er velkomne når vi skal utforme en framtidig politikk for lærerrollen og lærerutdanningene. Men det er ikke konstruktivt å konkludere før debatten er gjennomført, slik Høyre nå gjør.

Regjeringens utgangspunkt er at det er mye bra i norsk skole – elevene trives, er gode på demokratiforståelse og samarbeid. Dette er et godt fundament for å få til læring. Vi vet det foregår mye bra læring i norsk skole, mange lærere som kan sitt fag, kan sin pedagogikk, og som hver dag bringer skolen framover.

Fra flere hold pekes det på at lærerutdanningen har klare svakheter. Dette tar vi alvorlig, og det er nødvendig med en egen stortingsmelding om temaet selv om dette vil være den tredje gjennomgangen av utdanningen på ti år

Viktige spørsmål å diskutere er lærerutdanningens lengde, organisering og innhold: Hvordan skal vi styrke lærerens posisjon i klasserommet? Hva skal kreves for å undervise på forskjellige trinn, og hva skal kreves for å undervise bestemte fag? Hvordan skal praksisen fungere bedre? I tillegg vil meldingen inneholde en vurdering av forslag knyttet til fagenes omfang og innhold, og hvordan kvaliteten i lærerutdanningen kan bli bedre. Lærerutdanningen kan ikke vurderes uavhengig av grunnskolens behov på ulike trinn og i ulike fag. På bakgrunn av et bredt kunnskapsgrunnlag vil meldingen også beskrive de utfordringer grunnskolen og lærerne står overfor. Endrede krav i tråd med endringer i samfunnet og reformer i skolen og barnehage gjør lærerrollen både kompleks og mangfoldig. Spørsmålet om allmennlærerutdanningens lengde skal også vurderes, men denne debatten må ikke komme i veien for debatten om utdanningens innhold.

I Stortinget uttalte lederen for Kirke-, utdanning og forskningskomiteen, Høyres Ine Marie Eriksen Søreide forleden at «vi innførte en ny lærerutdanning som institusjonene ikke har fulgt opp, dels på bakgrunn av manglende ledelse ved institusjonene. Det er ikke fordi utdanningen i seg sjøl ikke var bra nok, men fordi den ikke følges opp ved institusjonene.» I den samme debatten fremmet Høyre tre forslag om å endre allmennlærerutdanningen på vesentlige områder. Det må være lov å spørre hva Høyre egentlig mener? Er lærerutdanning i orden, eller må den forandres på vesentlige områder?

Regjeringen har gitt beskjed om at det skal legges fram en stortingsmelding om lærerrollen og lærerutdanningen. Der vil alle sider ved lærerrollen og innholdet i utdanningene vil bli drøftet i nær dialog med alle interesserte aktører. Alle som setter seg inn i utfordringene ser at det ikke finnes noen lettvinte løsninger. Det er da underlig å skulle konkludere «over bordet» i Stortinget i stedet for å delta i bred dialog og med grundige vurderinger. Det kan derfor virke som Høyre ikke tar innholdet i lærerutdanningene på alvor.