DEBATT

Debatt: Skolepolitikk

Høyres oppgjør med Høyreskolen

Med de nye læreplanene er Skole-Norge på riktig kurs med mer aktiv, praktisk og utforskende læring. Det blir mer tid til å lære både tverrfaglig og i dybden. Endelig vektlegges lekens betydning for barna, også i skolen.

MER LEK: I forbindelse med framleggelsen av nye læreplaner sa Jan Tore Sanner at vi «for de yngste barna må legge mer vekt på lek og læring gjennom lek». Han hørtes ut som en SV-er god som noen, skriver innsenderne. Her er kunnskaps- og integreringsministeren før presentasjon av den siste PISA-undersøkelsen tirsdag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
MER LEK: I forbindelse med framleggelsen av nye læreplaner sa Jan Tore Sanner at vi «for de yngste barna må legge mer vekt på lek og læring gjennom lek». Han hørtes ut som en SV-er god som noen, skriver innsenderne. Her er kunnskaps- og integreringsministeren før presentasjon av den siste PISA-undersøkelsen tirsdag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke lett å bli klok på hva Høyre faktisk vil med skolen. Høyres utdanningspolitiske talsperson, Mathilde Tybring Gjedde, går stadig til angrep på det rødgrønne byrådet i Oslo som ønsker en mer aktiv, praktisk og variert skole, slik at alle barn skal lære best og mest mulig.

Da blir spørsmålet om Høyre på Stortinget er enig med Høyre i regjering? På Stortinget argumenterer Høyre for det gammelmodige kunnskapssynet der skole starter og stopper med grunnleggende ferdigheter som skal måles og veies oftest mulig.

Samtidig legger Høyre i regjering fram nye læreplaner som peker i en helt annen retning. Hvem skal vi lytte til og tro på?

De nye læreplanene hviler tungt på anbefalingene til Ludvigsenutvalget om framtidas behov i norsk skole og utdanning. Utvalget var satt ned av Kristin Halvorsen og utvalgets arbeid viste behovet for radikale endringer i synet på kunnskap og innhold i norsk skole.

Utvalget gjorde det klart at skolen må jobbe mer tverrfaglig. Utvalget konkluderte med det norske lærere har sagt i en årrekke: Elevene må få mulighet til dybdelæring framfor å drille overflatisk kunnskap. Og vi må ha et bredt kunnskaps- og kompetansebegrep i skolen. Alt dette ser vi igjen i de nye læreplanene. Det er bra!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer