Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Skolepolitikk

Høyres oppgjør med Høyreskolen

Med de nye læreplanene er Skole-Norge på riktig kurs med mer aktiv, praktisk og utforskende læring. Det blir mer tid til å lære både tverrfaglig og i dybden. Endelig vektlegges lekens betydning for barna, også i skolen.

MER LEK: I forbindelse med framleggelsen av nye læreplaner sa Jan Tore Sanner at vi «for de yngste barna må legge mer vekt på lek og læring gjennom lek». Han hørtes ut som en SV-er god som noen, skriver innsenderne. Her er kunnskaps- og integreringsministeren før presentasjon av den siste PISA-undersøkelsen tirsdag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
MER LEK: I forbindelse med framleggelsen av nye læreplaner sa Jan Tore Sanner at vi «for de yngste barna må legge mer vekt på lek og læring gjennom lek». Han hørtes ut som en SV-er god som noen, skriver innsenderne. Her er kunnskaps- og integreringsministeren før presentasjon av den siste PISA-undersøkelsen tirsdag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer
Meninger

Det er ikke lett å bli klok på hva Høyre faktisk vil med skolen. Høyres utdanningspolitiske talsperson, Mathilde Tybring Gjedde, går stadig til angrep på det rødgrønne byrådet i Oslo som ønsker en mer aktiv, praktisk og variert skole, slik at alle barn skal lære best og mest mulig.

Da blir spørsmålet om Høyre på Stortinget er enig med Høyre i regjering? På Stortinget argumenterer Høyre for det gammelmodige kunnskapssynet der skole starter og stopper med grunnleggende ferdigheter som skal måles og veies oftest mulig.

Samtidig legger Høyre i regjering fram nye læreplaner som peker i en helt annen retning. Hvem skal vi lytte til og tro på?

De nye læreplanene hviler tungt på anbefalingene til Ludvigsenutvalget om framtidas behov i norsk skole og utdanning. Utvalget var satt ned av Kristin Halvorsen og utvalgets arbeid viste behovet for radikale endringer i synet på kunnskap og innhold i norsk skole.

Utvalget gjorde det klart at skolen må jobbe mer tverrfaglig. Utvalget konkluderte med det norske lærere har sagt i en årrekke: Elevene må få mulighet til dybdelæring framfor å drille overflatisk kunnskap. Og vi må ha et bredt kunnskaps- og kompetansebegrep i skolen. Alt dette ser vi igjen i de nye læreplanene. Det er bra!

I forbindelse med framleggelsen av læreplanene sa Jan Tore Sanner at vi «for de yngste barna må legge mer vekt på lek og læring gjennom lek». Han hørtes ut som en SV-er god som noen. Da er det litt underholdende å se tilbake på alle de gangene Høyre har kritisert og harselert med «SVs lekeskole». Heldigvis for norske skolebarn, har Høyre endelig kommet til erkjennelsen av at det er viktig for barn å lære gjennom å leke. I det minste har noen i Høyre kommet til denne erkjennelsen.

Vi har et innspill til Høyre som går på vurdering. Vi skulle ønske at Høyre var mer åpne for å tenke framtidsrettet og utviklende. Måten elevene blir vurdert på, er sterkt styrende for elevenes læring og lærernes undervisning. Skolen og elevenes læring er tjent med at vi ikke låser oss til konservative løsninger, men tenker nytt rundt eksamen og standpunkt.

I Oslo vil byrådet derfor søke staten om forsøk med andre måter å organisere eksamen på, for eksempel ved det som kalles mappevurdering. Med de nye signalene fra Sanner om en mer moderne måte å tenke læring på, håper vi at søknaden blir møtt med velvilje.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media