JERNBANEREFORMEN: Konkurranse på jernbanen blir fort en konkurranse om å kutte de ansattes lønn og pensjon. Samferdselsministeren kan ikke lenger love at de ansatte får beholde lønn og pensjon etter at utenlandske selskaper overtar, skriver innsenderne.
JERNBANEREFORMEN: Konkurranse på jernbanen blir fort en konkurranse om å kutte de ansattes lønn og pensjon. Samferdselsministeren kan ikke lenger love at de ansatte får beholde lønn og pensjon etter at utenlandske selskaper overtar, skriver innsenderne.Vis mer

Debatt: Jernbanen

Høyresida har noe å lære

Erfaringene fra andre land som har gjort det som regjeringen nå tvinger igjennom, er ikke gode.

Meninger

Nå skal utenlandske, privateide togselskaper overta togtrafikken i Norge. Denne privatiseringsiveren er ideologisk motivert.

Det er vanskelig å se at Frp og Høyre har et reelt ønske om å skape et bedre togtilbud for de reisende. Med ideologiske skylapper og flertallsmakt i ryggen, tvinger regjeringen fram en jernbanepolitikk som totalt sett gir et dårligere og dyrere togtilbud.

Det er vanskelig å drive jernbane lønnsomt i et land med få mennesker, lange avstander, dype fjorder og høye fjell. Heldigvis var generasjonene før oss framsynte. De skjønte at en jernbane i Norge måtte være et fellesskapsprosjekt. Derfor eies jernbaneskinnene, togstasjonene og togene i dag av oss alle. Disse verdiene har det tatt generasjoner å bygge opp.

I anbudsprosessen skulle kvalitet telle mer enn pris. Nå er det avdekket at NSB slo anbudsvinner Go-Ahead i støvlene. Likevel tapte altså NSB mot et utenlandsk privateid togselskap som driver fem toglinjer i Storbritannia. Alle disse fem ligger på bunnen i en britisk kundeundersøkelse.

Høyresiden har noe å lære. Erfaringene fra andre land som har gjort det som regjeringen nå tvinger igjennom, er ikke gode.

Konkurranse på jernbanen blir fort en konkurranse om å kutte de ansattes lønn og pensjon. Samferdselsminister Jon Georg Dale kan plutselig ikke lenger love at de ansatte får beholde lønn og pensjon etter at utenlandske selskaper overtar jernbanen.

Arbeiderpartiet er klar på at vi ikke ønsker konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen. Erna Solbergs regjering har vedtatt at all jernbanetrafikk i Norge skal konkurranseutsettes, uansett motargument.

Det er ikke god jernbanepolitikk. Det er rein høyrepolitikk.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.