Nå skal utenlandske, privateide togselskaper overta togtrafikken i Norge. Denne privatiseringsiveren er ideologisk motivert.
Det er vanskelig å se at Frp og Høyre har et reelt ønske om å skape et bedre togtilbud for de reisende. Med ideologiske skylapper og flertallsmakt i ryggen, tvinger regjeringen fram en jernbanepolitikk som totalt sett gir et dårligere og dyrere togtilbud.
Det er vanskelig å drive jernbane lønnsomt i et land med få mennesker, lange avstander, dype fjorder og høye fjell. Heldigvis var generasjonene før oss framsynte. De skjønte at en jernbane i Norge måtte være et fellesskapsprosjekt. Derfor eies jernbaneskinnene, togstasjonene og togene i dag av oss alle. Disse verdiene har det tatt generasjoner å bygge opp.
I anbudsprosessen skulle kvalitet telle mer enn pris. Nå er det avdekket at NSB slo anbudsvinner Go-Ahead i støvlene. Likevel tapte altså NSB mot et utenlandsk privateid togselskap som driver fem toglinjer i Storbritannia. Alle disse fem ligger på bunnen i en britisk kundeundersøkelse.
Høyresiden har noe å lære. Erfaringene fra andre land som har gjort det som regjeringen nå tvinger igjennom, er ikke gode.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger