IKKE MANN NOK: Espen Klouman Høiner (33) er blant våre mest bejublede skuespillere etter roller i blant annet «Reprise» «Upperdog» og «Kampen om tungtvannet». Men på teaterhøgskolen fikk han beskjed om at han måtte være mer mandig. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
IKKE MANN NOK: Espen Klouman Høiner (33) er blant våre mest bejublede skuespillere etter roller i blant annet «Reprise» «Upperdog» og «Kampen om tungtvannet». Men på teaterhøgskolen fikk han beskjed om at han måtte være mer mandig. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

- Høyskolen ba meg om å være mer mann

Espen Klouman Høiner mener hans kvinnelige medstudenter hadde det enda verre.

(Dagbladet): I et leserinnlegg i Dagbladet i dag, forteller skuespiller Espen Klouman Høiner (33) om hvordan Teaterhøgskolen sementerer tradisjonelle og problematiske kjønnsrollemønstre i sine tilbakemeldinger til studentene.

Høiner forteller at i hans tid som student ved høyskolen - der han ble uteksaminert i 2012 - fikk han tilbekemelding om å «være mer mann» - noe som betydde hard, besluttsom, dominant, maskulin og aktiv. «Ikke bare mann, men mannemann», som skuespilleren skriver.

Ble bedt om å være sexy Samtidig ble hans kvinnelige medstudenter oppfordret til å dyrke sine forføreriske, sexy, emosjonelle og svake sider, noe de skal ha diskutert kontinuerlig med lærerne.

«Når jeg tenker tilbake på årene ved Teaterhøgskolen, er det pinlig å erkjenne hvor lite jeg egentlig engasjerte meg i deres sak. Jeg støttet dem, men forholdt meg mer eller mindre passiv. Jeg hadde nok med mitt. Jeg forsto ikke at saken var av større betydning, at det var en kamp mot gamle, innarbeidede forestillinger om hvordan samfunnet fortsatt ser på kvinnen», skriver Høiner.

Uansvarlig av Køhn Han mener også det er direkte uansvarlig av NRKs dramasjef Ivar Køhn å ikke være mer bevisst på den skjeve fordelingen mellom mannlige og kvinnelige hovedroller i norsk tv-dramatikk.

Køhn, som var direktør for utviklings- og produksjonsavdelingen i Norsk filminstitutt før han ble NRK-sjef i 2013, skal ha uttrykt overraskelse over at bare 2 av 15 serier som er produsert de siste fem årene har en klar kvinnelig hovedperson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kulturnytt gikk gjennom de 20 dramaprosjektene som var støttet av NFI, og fant tre kvinnelige hovedroller. Det tilsvarer femten prosent. Ser man på NRK-sendte dramaproduksjoner, interne og eksterne, er det tilsvarende tallet 28 prosent. Det er selvfølgelig ikke noe å rope hurra for, men til sammenlikning virker femten prosent overraskende lite, sier Køhn til Dagbladet.

Ifølge ham tar endringer tid. Han mener Klouman Høiner har et godt poeng: Den kanskje største utfordringen i forhold til kjønnsfordelingen i norsk film og tv er at man er lite bevisste både egne og andres valg.

- Det har vi fokus på også i NRK. Det finnes ingen grunn — verken kommersiell eller kunstnerisk — som tilsier at det er bedre med menn enn kvinner i hovedroller. Snarere tvert imot.

- Mye å jobbe med Even Lynne, dekan ved Teaterhøgskolen - som er en del av Kunsthøgskolen i Oslo - sier det er et tegn på at skolen fortsatt har mye å jobbe med når «en så klok person som Espen» reiser kritikk mot den.

- Egenskapene som Espen beskriver at han syns det var utfordrende å jobbe med har fortsatt relevans i det store mangfoldet av karakterer som befolker scenen. Problemet oppstår når de knyttes ensidig til bare ett av kjønnene. Det er der både skolen og teatermiljøet ellers må være bevisste, sier Lynne.

- Hva gjør Teaterhøgskolen for å motarbeide kjønnssterotypier?

- Espen peker på at det har skjedd en utvikling på skolen de siste årene, og det er jeg enig i. I disse dager vises prosjektene til Norges første masterstudenter i skuespillerfag. Ikke mange klisjeer og stereotypier å se der. Når unge skuespillertalenter går fra å være utøvende til å få en grunnfestet identitet som skapende kunstnere skjer en kreativ forløsning. Det gir stort håp for utviklingen av skuespillerprofesjonen fremover, sier dekanen.